SDP:n Viitanen: Keskustan syytä tutustua budjettikirjaan

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen tyrmää keskustan puoluesihteeri Timo Laanisen väitökset hallituksen kuntapolitiikasta.
– Laaninen ei näemmä halua lukea budjettiesitystä oikein, kun hän antaa ymmärtää kuntien aseman heikkenevän ensi vuonna.

Tosiasiassa kuntien rahoitustilanne paranee valtionosuuksien pienenemisestä huolimatta ensi vuonna kustannustenjaon tarkistuksen sekä yhteisöveron lisätuoton seurauksena.

Viitanen toteaa myös, ettei hallitus ole ajamassa kuntien pakkoliitoksia, mutta ryhtyy toimiin, jotta toimivat palvelut turvataan jatkossakin.
– Ikävää, että keskustalle kunnantalot ovat tärkeämpiä kuin tasa-arvoisten palvelujen turvaaminen kuntien asukkaille.

Viitanen arvelee Laanisen parahduksen kertovan keskustan suuresta hädästä, kun entinen pääministeripuolue on nyt tippunut pienimmäksi oppositiopuolueeksi.
– Keskusta yrittää kaikin tavoin vääristellä totuutta kuntataloudesta, jotta puolue ei romahtaisi lopullisesti ensi vuoden kuntavaaleissa. Kansalaiset kyllä näkevät, mitkä keskustan oikeat motiivit ovat: tarrautuminen epätoivoisesti kiinni viimeisiin valta-asemiin kuntalaisten eduista välittämättä.

Viitanen huomauttaa, että veronkiristykset ja menosäästöt eivät ole koskaan mukavia, mutta muita vaihtoehtoja ei valitettavasti ole.
– Keskusta jätti pääministerikaudeltaan perinnöksi Suomelle käsittämättömän yli kahdeksan miljardin velkataakan, jota uusi hallitus joutuu nyt kaikin mahdollisin keinoin supistamaan.