Kehysriihi pidettävä ennen kuntavaaleja

Pia Viitanen

Kansanedustaja Pia Viitanen toivoo tänään Ylen Ykkösaamussa esiintyneeltä elinkeinoministeri Mika Lintilältä realistisempaa otetta talouskysymyksissä.

– Lintilä on kuin strutsi, joka työntää päänsä piiloon ja toivoo, että paha menisi pois. Hänen toiveensa talouskasvusta perustuu omaan näkemykseen, eikä siinä ole sijaa talousasiantuntijoiden realismille ja faktoille, toteaa Viitanen ja viittaa valtiovarainministeriön, valtiontalouden tarkastusviraston sekä viimeisimpänä talouspolitiikan arviointineuvoston arvioihin talouden kehittymisestä lähiaikoina.

Hallituksen politiikka ja arvovalinnat, joiden myötä on tehty isoja leikkauksia ja samaan aikaan kevennetty hyväosaisimpien veroja, on johtamassa siihen, ettei työllisyys- ja velkaantumisen taittamistavoitteet toteudu. Tämän seurauksena on väläytelty suuria lisäleikkauksia.

Kevään kehysriihessä on edessä isoja päätöksiä.

– Kansalaisten kannalta olisi välttämätöntä, että kevään kehysriihi pidetään ennen kuntavaaleja. Ei ole mitään syytä siirtää kehysriihtä normaaliajankohtaa myöhemmäksi. Siksi toivonkin, että hallitus toimii suoraselkäisesti ja tekee talouspäätökset ennen kuntavaaleja.

– Olemme kaikki varmasti samaa mieltä siitä, että valtiontalouden tilanne on vakava ja erilaisia toimenpiteitä on tehtävä, jotta tilanne saadaan muuttumaan.

– SDP:n vaihtoehtobudjetin keinot työllisyyden tukemiseksi ovat hallituksen vapaasti käytettävissä, ja sitä seuraamalla pieni- ja keskituloisia kansalaisia kurittavia lisäleikkauksia ei tarvita, neuvoo Viitanen.