SDP:n Viitanen ja Eloranta: E-kirjojen lainauskorvaus toteutettava pikaisella aikataululla

E-kirjojen lainauskorvauksiin varattiin rahoitus tuleville vuosille keväällä julkisen talouden suunnitelmassa. Sitä ennen hyväksyessään kuluvan vuoden talousarvion eduskunnan valtiovarainvaliokunta kiirehti rahoitukseen liittyvien ratkaisujen sekä tarvittavien säädösmuutosten valmistelua. Jotta lainauskorvaus voidaan toteuttaa, tarvitaan muutos lainsäädäntöön.

– Tällä hetkellä lainauskorvaus ei ulotu e-kirjoihin eikä e-äänikirjoihin, sillä korvaus koskee teosten painettuja kappaleita ja esim. äänikirjojen lainaamista cd-levyinä tai kasetteina Nyt on välttämätöntä saada e-materiaalien lainauskorvauksista lakiesitys eduskuntaan, jotta korvaus saadaan toteutumaan jo ensi vuoden alusta, sanovat valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston jäsenet Pia Viitanen (sd.) ja Eeva-Johanna Eloranta (sd).

Kansanedustajat jättivät asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle, jossa he kiirehtivät asian vaatimaa lakiesitystä.

Vaikka määräraha on jo varattuna julkisen talouden suunnitelmassa, ei sitä kuitenkaan näy ensi vuoden budjettiesityksessä.

– On selvää, että tämän rahan tulee olla käytettävissä ensi vuonna eduskunnankin edellyttämällä tavalla, toteavat Viitanen ja Eloranta ja kysyvät, miksi määrärahaa ei ole näkyvissä ensi vuoden budjettiesityksessä.

– E-kirjojen ja e-äänikirjojen lainaaminen on lisääntynyt voimakkaasti, ja on tärkeää muuttaa säädöspohjaa niin, että tekijät saavat teostensa kirjastokäytöstä korvauksen julkaisumuodosta riippumatta. Asia täytyy saada kuntoon pian, sillä kyse on kirjailijoiden ja alan ihmisten saamasta korvauksesta heidän tekemästään työstä, sanovat kansanedustajat.

E- ja e-äänikirjojen lainaaminen lisääntyy Suomessa vauhdilla. Vuosien 2015–2020 aikana e-aineistojen lainaus yleisissä kirjastoissa kasvoi lähes 500 prosenttia. Todennäköistä on, että e-kirjojen yleisten kirjastojen lainamäärä tulee tänä vuonna lähentymään 2 miljoonaa lainatapahtumaa tai jopa ylittänyt sen. Suomessa e-aineistojen lainamäärät kasvavat siis poikkeuksellisen nopeasti.

– Tekijöiden tulee saada työstään oikeudenmukainen korvaus. Se on perusasia, eikä siinä ole varaa viivytellä, Viitanen ja Eloranta painottavat.