SDP:n Viitanen iloitsee: ”Lex Harakka” puuttuu pöytälaatikkoyhtiöiden avulla tapahtuvaan verovälttelyyn

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Pia Viitanen tervehtii ilolla hallituksen esitystä holdingyhtiöiden verovelvollisuuden laajentamisesta. Valtioneuvosto on tänään yleisistunnossaan antanut eduskunnalle esityksen, jonka perusteella ulkomaille rekisteröityjä yhtiöitä voitaisiin verottaa kaikista tuloistaan Suomessa, jos niitä tosiasiallisesti johdetaan täältä.

– On hienoa, että Marinin hallitus tarttuu toimeen veropohjan tiivistämiseksi ja aggressiivisen verosuunnittelun torjumiseksi. Esityksellä siirrytään kohti nykyaikaa ja kansainvälisiä käytäntöjä, kun yhteisöjen verovelvollisuus perustuu jatkossa siihen, missä niiden toimintaa oikeasti harjoitetaan, eikä siihen, missä yhteisö on näennäisesti rekisteröity. Tämä on välttämätöntä, sillä nykyään verkosta saa muutamalla klikkauksella ja satasella pöytälaatikkoyhtiön vaikkapa Virosta ilman, että maahan astuu jalallakaan, Viitanen toteaa.

Viitanen muistuttaa, että koronakriisistä toipumisen jälkeen julkista taloutta tulee vahvistaa nimenomaan tiivistämällä veropohjaa ja kohdentamalla verot oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksellä estetään verovälttelyä pöytälaatikkoyhtiöillä ja turvataan Suomen laajaa veropohjaa.

– Ei ole reilua, että voittoa tekevät yritykset ja sijoittajat voivat vältellä verojen maksua verokeitaissa, kun tavalliset yritykset ja kansalaiset maksavat veronsa tuloistaan yhteisten sääntöjen mukaisesti. Hallituksen esitystä voisi kutsua Lex Harakaksi, sillä Timo Harakka teki asiasta lakialoitteen jo vuonna 2018, jonka itsekin tuolloin allekirjoitin. Kertoo hyvää suomalaisen kansanvallan tilasta, että kansanedustajan lakialoitteet voivat yhä johtaa muutokseen lainsäädännössä näinkin nopealla aikataululla, Viitanen päättää.