SDP:n Viitanen ihmettelee Sinnemäen ”blancoa” tukea hallitukselle

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen hämmästelee vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäen ilmoitusta vihreiden täydestä ja yksimielisestä tuesta hallitukselle ja pääministeri Matti Vanhaselle vaalirahoitusta koskevassa tiedonannossa.

Vihreät totesivat vielä kuluneella viikolla, että puolueen luottamus hallituksen ja eduskunnan toimintakykyyn on sen varassa, saadaanko vaalirahoitukseen tarpeellisia uudistuksia. Vihreät korostivat, että hallituksen tiedonannossa on linjattava konkreettiset tavoitteet avoimuuden takaavalle lainsäädännölle.

– Vihreät ovat unohtaneet nopeasti ilmaisemansa ehdot. Tämä on pettymys. Aiemmista tomerista puheistaan ja reunaehdoistaan huolimatta vihreät ovatkin valmiit antamaan hallitukselle avoimen tuen, Viitanen kummeksuu.

Viitasen mielestä nyt olisi hyvä tilaisuus varmistaa esimerkiksi kampanjakaton toteutuminen.

– Kampanjakatosta väännettiin kättä jo ehdokkaiden vaalirahoituslakia säädettäessä.
Vihreät kannattivat SDP:n vaatimaa kampanjakattoa vielä Tarastin toimikunnassa, mutta eduskuntaan vihreiden oikeusministeri Tuija Brax toi esityksen, jossa kampanjakattoa ei ollut. Hallituspuolueet jyräsivät tuolloin kampanjakaton kumoon.

– Olisin suonut, että vihreät olisivat nyt tarttuneet tilaisuuteen ja vaatineet muilta hallituspuolueilta sitoutumista kampanjakattoon ja muihin tiukkoihin ehtoihin. He jättävät mahdollisuuden käyttämättä ilmeisesti siksi, että valta-asema on jo vihreille rakkaampi kuin itse asiat, Viitanen sanoo.

Lisätietoja: Pia Viitanen p. 050 511 3039