SDP:n Viitanen: Arvonnousuverolla ehkäistäisiin verosyistä tehtäviä muuttoja

Kansalaisjärjestö Finnwatch julkisti tänään selvityksen, jonka mukaan suuria omaisuustuloja saaneet muuttavat selvästi muita useammin maihin, joissa omaisuuksia verotetaan kevyesti. Finnwatchin selvitys perustuu Tilastokeskuksen tilastoihin.

– Selvitys osoittaa, että Suomi menettää verotuloja, kun varakkaat siirtävät kirjoja matalan verotuksen maihin ennen sijoituksien myyntiä tai lahjoitusta. Suomen tulee tiivistää veropohjaa ottamalla käyttöön arvonnousuvero, vaatii eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Pia Viitanen (sd).

Hallitusohjelmassa sovittiin sen selvittämisestä, voidaanko arvonnousuvero toteuttaa Suomessa. Jo viime keväänä julkaistu valtiovarainministeriön selvitys osoitti, että arvonnousuvero tai vastaava veronkiertosäännös on käytössä 13 vertailumaassa, kun sellainen puuttuu vain kolmesta.

– On selvää, että ennen pitkää hallituksen on pohdittava myös tulopohjaa lisääviä toimia. Tämän tyyppiset veropohjan tiivistämisratkaisut tulee hyödyntää, jotta hyvinvointipalvelut voidaan turvata ja välttää pieni- ja keskituloisiin kohdistuvat veronkorotukset. Ostovoimaa tarvitaan koronasta elpyessä, Viitanen toteaa.

Myös Verohallinnon selvityksistä käy ilmi, että varakkaat yksityishenkilöt voivat välttää verot sijoitustuotoistaan kokonaan, sillä ne voidaan kerryttää verovapaasti vakuutuskuoreen ja siirtää kirjat matalan verotuksen maahan ennen omaisuuden myyntiä. Sen estämiseksi muun muassa Norjassa ja Tanskassa on käytössä arvonnousuvero. Se perittäisiin, jos omaisuus myytäisiin muuton jälkeen – ei siis muuttohetkellä.

– Vaikka kyse on vuosittain kymmenistä tapauksista, voivat veromenetykset nousta rikkaiden kohdalla miljooniin ja suuremmaksikin. Finnwatchin aineistosta nousee esiin esimerkiksi Portugali, jonne muuttamalla suomalaiset ovat voineet välttää lahja- ja eläkeveroja. Mielestäni Portugaliin muuttaneiden kuuluu maksaa verot siinä, missä muidenkin, Viitanen sanoo.

Hallitusohjelmassa on sovittu toimenpideohjelmasta kansainvälisen veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun torjumiseksi. Viitasen mukaan ohjelma tulisi toteuttaa kunnianhimoisesti, mikä toisi paitsi verotuloja myös tasaisi pelikenttää ja parantaisi pienyrittäjien asemaa.

– Arvonnousuveron ohella nostan esiin ulkomaisia rahastoja koskevan 5 prosentin lähdeveron, jonka käyttöönottoa vuoteen 2022 mennessä hallitus selvittää. Siitä voisi kertyä satoja miljoonia euroja. Veropohjaa tiivistämällä pidettäisiin huolta suomalaisen veronmaksajan edusta. Emme saa olla enää ulkomaisen sijoittajan verokeidas.