SDP:n Viitamies: Varhaiskasvatuslaki maaliin lapsen etu edellä

SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Pauliina Viitamies pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuslain uudistus viedään maaliin niin, että siinä korostuu ennen muuta lapsen etu. Viitamies puhui aiheesta tänään Mäntyharjulla päiväkodin avajaistilaisuudessa.

– Uuden lain myötä varhaiskasvatus nostetaan siihen arvoon mikä sille kuuluu. Yli 40 vuotta vanha päivähoitolaki ei tee enää kunniaa nykypäivän varhaiskasvatukselle, joka on todistetusti paras tapa tasata tulevaisuuden oppimistuloksia ja on tärkeä osa elinikäistä oppimista ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista.

– Siksi varhaiskasvatuslaki olisi saatava maaliin ja kunnianhimoisin tavoittein. Näin tärkeässä asiassa ei ole syytä tinkiä laadusta.

Viitamies korostaa, että varhaiskasvatuslakia valmistelleen eripuraisen työryhmätyön jälkeen on jatkovalmistelussa otettava huomioon lausuntokierroksen palaute, mutta myös muistettava kyseessä olevan loppujen lopuksi lapsen edun mukaan toimiminen.

– Laadukas varhaiskasvatus on tärkeä investointi lastemme tulevaisuuteen, ja tästä lienee kaikki samaa mieltä. Tämä johtoajatus olisikin säilyttävä kaikkien niiden mielissä, jotka lainvalmisteluun kantaa ottavat.

SDP:n Viitamies: Varhaiskasvatuslaki maaliin lapsen etu edellä