SDP:n Viitamies vaatii kohtuutta Fortumin hallituspalkkioihin

SDP:n kansanedustaja ja Fortumin neuvottelukunnan jäsen Pauliina Viitamies kummeksuu perjantaisessa blogissaan Fortumin aikeita korottaa yhtiön hallituspalkkioita merkittävästi. Fortumin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esitys lähtee siitä, että hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio nousee 75 000 eurosta 90 000 euroon ja varapuheenjohtajan palkkio nousee 57 000 eurosta 65 000 euroon.

-Hallituspalkkiot valtionomisteisessa yhtiössä ovat päähuimaavia, eivätkä mielestäni ole missään suhteessa minkäänlaiseen palkkamalttiin tai työn vaativuuteen taikka vastuuseen. Samaan aikaan muu yhteiskunta joutuu miettimään, mistä supistetaan, mistä leikataan ja keitä irtisanotaan ja keitä lomautetaan.

Korotuksia perustellaan laajalla selvityksellä, joka osoitti, että Fortumin palkkiot ovat selvästi jäljessä yleisestä tasosta. Hallituksen palkkioita on edellisen kerran muutettu vuonna 2013.

-Elinkeinoelämän vaatimukset palkkamaltista kuulostavat näiden tietojen valossa erityisen kummallisilta. Jos seuraavina vuosina on noudatettava palkkamalttia, se tarkoittaa sitä, että ne, jotka pörssiyhtiöillekin tuloksen tekevät, joutuvat käytännössä palkkojen alennusten kohteiksi.

-Olenkin ollut yhteydessä meidän omaan valtion omistajaohjausministeri Sirpa Paateroon ja esittänyt hänelle huoleni asiasta. Sanoin myös, että nyt on meillä sosialidemokraateilla tuhannen taalan paikka oikaista edes tämä vääryys kevään yhtiökokouksessa. Ministeri sen voi halutessaan tehdä!

Pauliina Viitamies