SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Työllisyyttä edistetään oikeudenmukaisella tavalla

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm pitää tärkeänä, että kehysriihen työllisyyspäätökset ovat oikeudenmukaisia eivätkä heikennä työntekijöiden turvaa. Hallitus linjasi puoliväliriihessään toimista, joilla vahvistetaan työllisyyttä ja taloutta.

– Työpaikkoja ei luoda työntekijöiden turvaa heikentämällä, vaan työttömyyden juurisyihin puuttumalla. Siksi hallitus parantaa työllisyyttä kehittämällä työllisyyspalveluja ja tukemalla osatyökykyisten pääsyä työelämään. Lisäksi osaamiseen panostamalla parannetaan pitkäaikaistyöttömien ja työnsä menettäneiden mahdollisuuksia työllistyä uusille aloille. On oikein, ettei tässä ajassa kiristetä sosiaaliturvaa ja heikennetä toimeentuloa, kun ihmiset ovat joutuneet olosuhteiden pakosta lomautetuiksi ja työttömiksi, Malm toteaa.

Myös paikalliseen sopimiseen liittyvistä periaatteista, joista hallitusohjelmassa on linjattu, pidettiin kiinni.

– Hallitus edistää oikeudenmukaista ja reilua työllisyyspolitiikkaa, joka nojaa sopimusyhteiskuntaan. Työehtosopimusjärjestelmä on vakaiden työmarkkinoiden peruspilari, jota ei tule lähteä horjuttamaan. Luottamusta tulevaan rakennetaan yhdessä sopimalla, Malm linjaa.

Lisäksi hallitus päätti energiaintensiivisten yritysten sähköistämistuen käyttöönotosta.

– On hienoa, että sähköistämistuki etenee! Tällä tehostetaan yritysten siirtymistä hiilineutraaliin tuotantoon ja tuetaan suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Ympäristövaatimuksilla on yhä suurempi merkitys kansainvälisillä markkinoilla ja siksi siihen satsaaminen on tärkeää, Malm kommentoi.