SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Työelämän joustoilla työllisyyttä

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm on huolissaan työntekijöiden jaksamisesta. Mielenterveyden sairaudet ovat nousseet yleisimmäksi työkyvyttömyyseläkkeen syyksi, joten enää ei puhuta mistään yksilötason ongelmasta: työkyvyttömyys maksaa useita miljardeja vuosittain yhteiskunnalle. Eläketurvakeskuksen mukaan keskimäärin noin 50 henkilöä jää päivittäin työkyvyttömyyseläkkeelle.

– Työssä jaksamisesta huolehtimattomuus tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin siitä huolehtiminen. Siksi haluaisin aloittaa keskustelun mahdollisuudesta luoda työntekijöille oikeus osa-aikatyöhön tiettyjen ehtojen täyttyessä. Syitä voisi olla työssä jaksamisen lisäksi esimerkiksi ikääntyneiden vanhempien hoitaminen. Parhaimmassa tapauksessa työelämän joustot pitäisivät työntekijän työelämässä, kun vaihtoehtona olisi kokonaan hoitovapaalle tai työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen, Malm ehdottaa.

Malm korostaa, että osa-aikatyön mahdollistaminen on yksi keino. Koko työkalupakki tarvitaan käyttöön, kun tulevaisuuden työelämää kehitetään.

– Onhan meidän järjestelmämme jollain tavalla rikki, jos ihmiset palavat loppuun. Työntekijöiden työoloja ja työssä jaksamista on viisasta edistää monin tavoin, kuten hyvällä johtamisella, ennaltaehkäisevällä työterveyshuollolla, vaikutusmahdollisuuksilla oman työn ja osaamisen kehittämiseen sekä houkuttelevalla palkkauksella suhteessa työmäärään, toteaa Malm.

Esimerkiksi näin aluevaalien alla Malm nostaa sote-alan henkilöstön. Malm pitää henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimista tulevien aluevaltuustojen tärkeimpänä tehtävänä.

– Jos sote-alan ammattilaiset eivät jaksa omassa työssään, negatiiviset vaikutukset kertaantuvat meidän kaikkien muiden kohdalla. Kustannukset nousevat usein moninkertaisiksi, kun avunsaanti viivästyy. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen, että palvelujärjestelmämme kaatuu hyvinvoivan henkilöstön puutteeseen. Tätä tammikuussa valittavien aluevaltuustojen on syytä miettiä, kun he tekevät päätöksiä 172 900 ihmisen työoloista, Malm alleviivaa.