SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Oppivelvollisuusuudistus vie koulutuksen 2020-luvulle

Sosialidemokraattien ajama oppivelvollisuuden laajennus ei ole mikään mekaaninen koulunkäynnin pidennys, vaan todella merkittävä ”peruskoulun päivitys 2020-luvulle”, sanoo Sdp:n tuore ensimmäinen varapuheenjohtaja Niina Malm.

Malmin mukaan uudistus on erityisen merkittävä ammattikoululaisille, sillä nykyisin ei enää lampsita ilman tutkintoa tehtaan portista suoraan työelämään.

– Käden taidoille on yhä enemmän kysyntää, mutta ilman ammatillista koulutusta työelämään ei ole asiaa. Ilman toisen asteen tutkintoa olevien työllisyysaste on hyvin matala verrattuna niihin, jotka ovat tutkinnon tehneet. Meidän nuorista 10-15 prosenttia ei suorita toisen asteen tutkintoa, ja heidän työllisyysasteensa onkin hyvin matala verrattuna tutkinnon suorittaneisiin, Niina Malm toteaa.

Oppivelvollisuuden laajennus tuo lopultakin myös maksuttomuuden kaikille, joten rahasta tutkinnon tekeminen ei jää kiinni, Malm muistuttaa. Uudistus nostaa koko väestön koulutustasoa ja sitä kautta työllisyyttä, minkä myös maan johtavat ekonomistit ovat todenneet.

– Uudistuksessa panostetaan myös nuorten tukitoimiin ja sitä on saatava kaikille tarvitseville. Toimettomaksi kotiin jääminen peruskoulun jälkeen ei saa olla kenenkään kohtalo, Niina Malm sanoo.

Viikonvaihteessa myös pääministeri Sanna Marin painotti, että oppivelvollisuuden laajentaminen on nykyisen hallituksen tärkein tulevaisuusteko.

–  Pääministerin näkemykseen on helppo yhtyä. Pienellä kansakunnalla ei ole varaa hukata inhimillisiä resurssejaan.