SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Nesteen päätös on suuri pettymys

15.3.2021

Öljy-yhtiö Neste on ilmoittanut tänään uuden biojalostamohankkeen sijainniksi Rotterdamin. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm on pettynyt, ettei jätti-investointia saatu Porvoon Kilpilahteen, joka oli toinen esillä olleista vaihtoehdoista.

– On tietysti erittäin valitettavaa, että Nesteen uutta jätti-investointia ei saatu Porvooseen. Se olisi tuonut alueelle merkittävästi verotuloja ja työpaikkoja, sekä tuonut varmuutta Kilpilahden jalostamon tulevaisuudelle. Ajatukseni ovat Kilpilahden henkilöstön jaksamisessa ja toivon heille voimia, Malm kommentoi.

Vaikka Nesteen päätös onkin nyt suuri pettymys, ei Malm näe syytä lannistua mahdollisten tulevien hankkeiden osalta.

– Suomi on hyvä investointikohde, sillä meillä on vakaa yhteiskunta ja korkea osaamisen taso. Ympäristöosaaminen ja kestävä kehitys ovat kovaa valuuttaa markkinoilla nyt ja tulevaisuudessa, ja ne ovat myös suomalaisen teollisuuden vahvuuksia. Nyt ei siis pidä jäädä tuleen makaamaan, vaan on suunnattava katseet jo tulevaan ja pohdittava, miten voisimme houkutella isoja investointeja tänne. Suomella on kaikki edellytykset nousta vastuullisen teollisuuden kärkimaaksi, jos pelaamme vain korttimme oikein, Malm painottaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa