SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Kulttuurialan kriisiin helpotusta

21.4.2021

Hallitus on linjannut yli 230 miljoonan euron tukipaketista kulttuuri-, liikunta- ja tapahtuma-alalle. Esitys sisältyy toiseen lisätalousarvioesitykseen, joka annetaan eduskunnalle 29. huhtikuuta. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm (sd.) pitää tärkeänä, että tukipaketissa huomioidaan erityisesti alan moninaisuus ja työnteon erilaiset muodot, kuten keikkatyöläiset, itsensä työllistäjät, yksinyrittäjät, freelancerit ja toiminimellä toimivat.

– Haluan kiittää kaikkia asiassa aktiivisina olleita kansalaisia ja kulttuurialan vaikuttajia, jotka ovat olleet asian tiimoilta yhteydessä! Eri ministeriöiden ja puolueiden kanssa yhteistyössä kootulla monipuolisella paketilla on pyritty nyt vastaamaan kulttuurialan hätähuutoihin ja luomaan siltaa tämän vaikean kriisin yli. Myös tulevaa tapahtumakesää ajatellen tämä tulee todella tarpeeseen, Malm kommentoi.

Malm näkee, että kulttuurialan nostamiin epäkohtiin on löydettävä myös pidemmällä aikavälillä kestäviä ratkaisuja.

– Nyt otettiin käyttöön niitä keinoja, jotka olivat toteutettavissa nykyisen lainsäädännön raameissa. On kuitenkin selvää, että moni itsensä työllistäjien toimeentuloon liittyvä ongelma on otettava huomioon sosiaaliturvauudistuksen yhteydessä ja niihin on löydettävä kestäviä ratkaisuja. Koronakriisin kaltainen tilanne voi toistua uudestaan ja silloin on tärkeää, että sosiaaliturvajärjestelmämme ei luo tällaisia väliinputoamisia, Malm korostaa.