SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Hallitus reagoi energia-ahdinkoon

18.2.2022

Hallitus on tänään päättänyt toimista energian hintojen nousun kompensoimiseksi. Keskeisiä välineitä ovat työmatkavähennyksen korottaminen 0,30 euroon per kilometri ja sen enimmäismäärän korottaminen 8 400 euroon. Toimet ovat voimassa vuoden 2022.

– Nämä toimet kohdistuvat sinne, missä välimatkat ovat pitkiä ja oma auto välttämättömyys. Polttoaineen kallistuminen osuu epäreiluimmin heihin, joiden on pakko ajaa pitkiä työmatkoja, kansanedustaja ja SDP:n 1. varapuheenjohtaja Niina Malm (sd.) kommentoi.

Lisäksi hallitus esittää useita muita lyhyen ja pitkän aikavälin toimia energia-ahdingon helpottamiseksi kotitalouksissa ja yrityksissä. Hallitus ehdottaa mm. maatalouden tuotantolaitosten vapauttamista kiinteistöverosta vuoden 2022 verotuksessa edellyttäen, että toimi on EU-oikeudellisesti hyväksyttävä. Kaikista tärkeimpänä Malm pitää kuitenkin energiaomavaraisuuteen pyrkimistä.

– Esimerkiksi tuotantolaitosten vapauttaminen kiinteistöverosta on tarpeellinen kädenojennus maataloudellemme, joka on erittäin vaikeassa tilanteessa. Tärkein tavoite on kuitenkin päästä pitkällä aikavälillä eroon fossiilisista polttoaineista. Riippuvuus fossiilisista tarkoittaa riippuvuutta Venäjästä ja tilanne Euroopassa osoittaa, että meidän on pyrittävä mahdollisimman nopeasti energiaomavaraisuuteen, Malm korostaa.