SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Missä on suoraselkäisyys ja ratkaisut, kokoomus?

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen toivoo kokoomukselta suoraselkäisempää linjaa talouspolitiikan suhteen.

– Vielä aiemmin keväällä kokoomus esitti miljardin leikkauksia suomalaisten sosiaaliturvaan, mutta nyt asiaan ei saa kysyttäessäkään suoraa vastausta. Kansalaisilla on oikeus tietää, onko kokoomus luopunut epäoikeudenmukaisten sosiaaliturvaleikkausten ajamisesta hintojen noustessa hurjasti, vai eikö sitä vain enää uskalleta kannatuksen laskun pelossa sanoa ääneen?

Mäkynen painottaa, että SDP ei kannata sosiaaliturvaleikkauksia, vaan inflaation pitkittyessä on etsittävä uusia keinoja tukea suomalaisten toimeentuloa elinkustannusten noustessa.

– Kokoomus kutsuu itseään talouspuolueeksi, mutta sen talouspoliittinen linja perustuu mahdottomalle yhtälölle. Puolue vaatii julkisen talouden vahvistamista, mutta toteuttaisi samalla julkista taloutta heikentävät veronkevennykset myös hyvätuloisille ja esittää useita kalliita menolisäyksiä valtion menoihin. On päivänselvää, että kaikkien näiden lupausten pitäminen ei ole mitenkään mahdollista.

Kokoomus puhuu ”kasvun kaavasta”, mutta ei onnistu kertomaan mitään konkreettisia keinoja puheiden kattamiseksi. On myös ongelmallista, että kokoomus puhuu miljarditason säästöistä, mutta ei kerro ohjelmassaan, mistä pitäisi leikata, huomauttaa Mäkynen.

– Leikkauslistan perään on kysytty monta kertaa, mutta vastaukset jäävät epämääräisiksi. Ei kai tässä käy niin, että ennen vaaleja puhutaan vain veronkevennyksistä, mutta vaalien jälkeen leikataankin suomalaisten sosiaaliturvasta ja palveluista? Kokoomuksen edistämät keinot ovat hölmöläisen peitonjatkamista.

Mäkynen löytää kuitenkin kokoomuksen ohjelmasta myös kiitettävää. Yhteistä säveltä SDP:n kanssa voisi löytyä esimerkiksi yritystukijärjestelmän uudistamisesta toimivammaksi.

– On myös hienoa, että kokoomuskin on sitoutunut nostamaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan rahoituksen 4 prosenttiin BKT:sta parlamentaarisen työryhmämme ehdotuksen mukaisesti. Osaamiseen, koulutukseen ja innovaatioihin panostaminen on tärkein yksittäinen keino tulevaisuuden kasvun luomiseksi, Mäkynen korostaa.