SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Halla-aho on valmis repimään työntekijän suojasta kaiken irti

Kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan Jussi Halla-ahon (ps.) vaatimukset suomalaisten palkkojen leikkaamisesta ovat huolestuttavia.

– Nyt viimeistään on selvää, että Jussi Halla-aho on valmis repimään työntekijän suojasta kaiken irti, kunhan saa pienen lohdutuspalkkion maahanmuutossa. Tämä perussuomalaisten esittämä ”työllisyysasteen korjaus” tarkoittaa Suomen työmarkkinoiden epävakautta, ostovoiman romahtamista ja epävarmuuden lisäämistä. Toisin sanoen Halla-aho haluaa romuttaa hyvinvointivaltion ja viedä Suomen kaikin tavoin taaksepäin, Mäkynen kommentoi.

Halla-aho vaati perussuomalaisten puoluevaltuustolle pitämässään puheessaan Suomeen palkkojen alentamista, leikkauksia työttömyysturvaan ja irtisanomissuojaan, työehtosopimusten yleissitovuuden purkamisesta sekä julkisia palveluja rahoittavien verojen leikkauksia.

– Perussuomalaiset tarjoaa duunareille vain keppiä ja kovaa sellaista. Pieni Suomen kaltainen maa ei voi kilpailla halpatyövoimalla ja työntekijöiden suojan purkamisella, vaan ainoastaan osaamisella. Työehtosopimuksista luopuminen tarkoittaisi 15-25% leikkausta työntekijöiden vuosiansioihin. Olisitko sinä valmis leikkaamaan ansiotasi 25% perussuomalaisten päästessä päättämään työehtosopimusjärjestelmän purkamisesta ja työntekijöiden turvan heikennyksistä? Mäkynen kysyy.

Mäkysen mukaan SDP:n on työntekijöiden turvan ja työmarkkinoiden vakauden puolella. Suomea ja työmarkkinoita ei kehitetä repimällä, vaan sopimalla, Mäkynen sanoo.

– Me uskomme, että työllisyys ei synny ihmisten asemaa heikentämällä, vaan osaamista, tutkimusta ja hyvinvointia vahvistamalla. Työntekijöiden suoja tuo työmarkkinoille vakautta, tekee itsensä kehittämisestä ja riskinotosta mahdollista ja vahvistaa maan sisäistä luottamusta. Nämä ovat Suomen vahvuuksia ja kilpailukykytekijöitä, joille perussuomalaiset ja muu oikeisto ei osaa antaa arvoa, Mäkynen linjaa.