SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Mistä kokoomus leikkaisi?

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen ihmettelee kokoomuksen vaatimuksia miljardin leikkauksista.

– Koronakriisi ei ole ohi. Tauti on keskuudessamme, se leviää edelleen ja sairaalahoidossa on suunnilleen yhtä moni ihminen kuin vuosi sitten. Kriisin jälkihoito ja jonojen purku tulee vaatimaan meiltä toimia pitkään. Tässä tilanteessa kokoomus kuitenkin vaatii hallitusta toteuttamaan miljardin leikkaukset ja arvostelee kunnille suunnattua tukea. Haluaako kokoomus todella, että hallitus leikkaisi esimerkiksi ihmisten sote-palveluista, varhaiskasvatuksesta tai koulutuksesta? Tämäkö on kokoomuksen käsitys inhimillisesti ja taloudellisesti viisaasta koronan jälkihoidosta?, kysyy Mäkynen.

Hallitus on tukenut kuntia ja halunnut varmistaa, että niillä on koronakriisin keskellä akuutin sairaanhoidon lisäksi mahdollista huolehtia esimerkiksi koulutuksesta, mielenterveyspalveluista ja kulttuuritoiminnan jatkuvuudesta. Mäkynen ihmettelee kokoomuksen kovaa politiikkaa, josta viimeisimmäksi esimerkiksi hän nostaa kokoomuksen Vapaavuoren toiminnan.

– On pakko yhtyä Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyarin ihmettelyyn. Kokoomuslainen pormestari Vapaavuori on julkisissa puheissaan kovasti painottanut lasten ja nuorten tukemista, mutta uutisten mukaan Vapaavuori ei valtuuston tahdosta huolimatta ole tuonut esitystä lisärahoituksesta koulutukseen, ihmettelee Mäkynen.

– SDP:n systemaattinen linja on panostaa talouden kasvuun ja koronan jälkihoitoon. On aivan selvää, että jälkihoidossa on kiinnitettävä erityistä huomiota lapsiin ja nuoriin ja heidän hyvinvointinsa turvaamiseen. Massiiviset leikkaukset tai tuen epääminen olisi niin inhimillisesti kuin taloudellisestikin huonoa politiikkaa, Mäkynen päättää.