SDP:n varapuheenjohtaja Lindtman: Kansallinen tragedia vaatii nopeita toimia

Matkapuhelinyhtiö Nokia on toimitusjohtaja Stephen Elopin mukaan vähentämässä Suomesta 3700 työntekijää vuoden 2013 loppuun mennessä. SDP:n varapuheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan yhteiskunnan on nopeasti otettava vastuu irtisanottavien uudelleen työllistymisestä ja kannettava huolta heidän perheidensä hyvinvoinnista.

– Valtiovallan on nopeasti otettava uusia räätälöityjä keinoja käyttöön Nokian työntekijöiden uudelleentyöllistämiseksi. Samanaikaisesti on olemassa olevien äkillisen rakennemuutoksen toimenpiteitä vahvistettava. Työministeri Lauri Ihalaisen osaamista tarvitaan siis taas.

– Toivon rakennemuutoksen pyörteissä oleville perheille jaksamista ja uskoa tulevaan. Nokian lähteminen Suomesta on kansallinen tragedia, joten se kohdataan myös yhdessä. Tukea on varmasti tarjolla julkisen sektorin ja ammattiliittojen toimesta. On myös kohtuullista, että pankit toimivat joustavasti erityisesti asuntovelallisten suhteen. Tässä raskaassa tilanteessa läheisten rooli on kaikkein keskeisin irtisanomisuhan alla olevan ihmisen kannalta