SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta: Eikö EK:lle riitä mikään?

Maarit Feldt-Ranta

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Rannan mukaan EK:n uusi puheenjohtaja Veli-Matti Mattila osoitti äärimmäistä röyhkeyttä tämän päiväisellä lausunnollaan. Mattila esittää suomalaisille jatkossa merkittäviä palkanalennuksia ja kaikkia kattavasta sopimisesta luopumista.

– EK on lyhyen ajan sisällä ilmoittanut irtisanovansa ison joukon keskusjärjestöjen välillä tehtyjä työehtoja koskevia sopimuksia ja puhuu nyt heti perään merkittävistä palkanalennuksista. Elinkeinoelämän keskusliiton kova linja on syytä noteerata; näyttää siltä, että EK:n tavoitteena on pyrkiä eroon yhteisestä sopimisesta kokonaan. Yhdistelmä kilpailukykysopimus, työnantajien yksipuolisesti irtisanomat sopimukset ja puheet merkittävistä lisäpalkanalennuksista kertovat siitä, että työnantajat ovat hylkäämässä sopimiseen ja yleissitovuuteen perustuvat työmarkkinat. Sopimusyhteiskuntaa murennetaan nyt pala kerrallaan. Tätä ei voi jäädä katsomaan sivusta, sanoo Feldt-Ranta ja jatkaa:

– Suomi on rakennettu sopien ja yhdessä tekemällä. Työntekijöitä ei pidä jättää yksin. Jokainen ymmärtää, miten heikosti yksittäinen palkansaaja pärjää, jos jokainen joutuisi jatkossa neuvottelemaan omat työehtonsa. 100-vuotiaassa Suomessa ei pidä palata tilanteeseen, jossa päivän työt huutokaupataan sataman tai tehtaan portilla heikoimmilla ehdoilla työhön suostuvalle.

Suomalaisten osaaminen, vakaat työmarkkinat ja sopimusyhteiskuntamallin menestys tunnustetaan laajasti ja sen aikaansaamia tuloksia pidetään yhteisinä. On kuitenkin syytä tunnistaa myös tulosten edellytykset; ilman keskinäiseen kunnioituksen, yhteistoimintaan ja sopimiseen perustuvaa järjestelmää malli ei voi toimia. Työelämän osapuolten todellinen yhteistyö on yhteiskuntamme arvokas voimavara.

– EK:n jatkuva suomalaisten työntekijöiden vähättely ja halpuutuspuheet ovat epäoikeudenmukaisia ja vastuuttomia. Kenelläkään ei pienessä, viennistä riippuvaisena maassa ole varaa ylenkatsoa sopimisen ja yhteistyön merkitystä, päättää Feldt-Ranta.

Lisätiedot:

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta