SDP:n varapuheenjohtaja Eero Vainio kiittää Akavaa – Isät kotiin!

SDP:n varapuheenjohtaja Eero Vainion mukaan miehet ja naiset ovat tällä hetkellä eriarvoisessa asemassa työmarkkinoilla, ja yksi alullepaneva syy on vanhempainvapaiden epätasainen jakautuminen miesten ja naisten välillä. Tällä hetkellä järjestelmä tai työnantajat eivät tue vanhempien tasapuolista osallistumista lastenhoitoon.

– Nykyinen järjestelmä ei käytännössä tue osa-aikatyötä tai isien jäämistä kotiin, vaan käytännössä lähes aina kotona on äiti. Kuitenkin moni isä haluaisi olla kotona ja moni äiti töissä, edes osa-aikaisesti. Lastenhoidon kustannukset eivät jakaannu tasan vanhempien työnantajien kesken, mikä osaltaan tekee Suomesta yhden Euroopan suurimmista kotiäitiyhteiskunnista. Maahamme onkin luotava malli, jossa vanhemmilla on nykyistä joustavampia ja tasa-arvoisempia vaihtoehtoja lastenhoidon järjestämiseen.

– Akava esittää eilen julkaistussa työelämäasiakirjassaan osaratkaisuksi mallia, jossa vanhempainvapaajärjestelmää joustavoitetaan ja uudistetaan niin, että äidille ja isälle on molemmille yksi korvamerkitty kuuden kuukauden lapsenhoitojakso. Lisäksi vanhemmilla olisi yksi yhteinen kuuden kuukauden jakso, josta he voisivat päättää vapaasti. Tämä vanhempien yhteinen kuuden kuukauden jakso voisi olla osa-aikatyötä tekeville vanhemmille pidemmän aikaa käytössä. Samalla kannattaa mielestäni uudistaa kotihoidon tukijärjestelmä modernia työelämää vastaavaksi ja nostaa vanhempainvapaa-ajan toimeentulo nykyistä suuremmaksi.

– Toivottavasti myös työnantajajärjestöiltä ja muilta ammattiliitoilta löytyy rohkeutta tukea tavoitetta modernin ja tasa-arvoisen vanhemmuuden mahdollistavasta työelämästä. Isit kotiin!