SDP:n vaihtoehdossa vahva panostus työllisyystoimiin ja kasvun edellytysten vahvistamiseen

SDP julkisti vaihtoehtonsa julkisen talouden suunnitelmalle 2018 – 2021. Vaihtoehdossa korostuvat panostukset työllisyyttä vahvistaviin toimiin ja kasvun edellytysten vahvistamiseen pitkällä aikavälillä.

– Työllisyyteen tulee pureutua kahdella osa-alueella: heti vaikuttavalla aktiivisella työvoimapolitiikalla sekä työllisyyttä tukevilla rakenneuudistuksilla, kiteyttää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

– Työllisyystoimissa tulee keskittyä nuorten naisten työmarkkina-aseman parantamiseen esimerkiksi käynnistämällä perhevapaauudistus välittömästi sekä miesten, erityisesti matalasti koulutettujen kiinnittymiseen työmarkkinoille.

– Vaikka työllisyystilanne kohenee, työttömyyteen puuttuminen edellyttää yhä tehokasta politiikkaa. Pitkittyvät työttömyysjaksot ovat jo nostaneet rakenteellista työttömyyttä, jota on vaikea saada alenemaan edes kasvun käynnistyttyä.

Kasvun edellytyksiä vahvistetaan pidemmän aikavälin toimilla, panostamalla vientivetoiseen kasvuun, koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitys, infra- ja asuntopolitiikkaan sekä aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.

– Suomen kasvu tapahtuu kaupungeissa. Siksi kunnianhimoinen asunto- ja infrapolitiikka on tehokasta kasvupolitiikkaa. Maankäyttö-, liikenne- ja asuntopolitiikka on kytkettävä tiiviimmin yhteen. Samalla on huolehdittava tasapainoisesta aluekehityksestä koko maassa. Se edellyttää aktiivista alueellista elinkeino-, koulutus- ja infrapolitiikkaa, sanoo kansanedustaja, SDP:n valtiovarainvastaava Krista Kiuru.

– Osaaminen on kasvun perusta, ja koulutus ja tutkimus vahvistavat tuottavuuden kasvun edellytyksiä. Osaamistaso on käännettävä kasvuun. SDP esittää, että ryhdytään valmistelemaan parlamentaarisena työnä useamman vaalikauden mittaista tiekarttaa koko väestön osaamis- ja koulutustason nostamiseksi, kertoo SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman.

SDP:n vaihtoehto korostaa oikeudenmukaisuutta ja että kaikki pidetään mukana. Hallituksen tekemä julkisen talouden sopeutus on kohdentunut kohtuuttomalla tavalla kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin, eikä sopeutuksen kokonaisvaikutuksia eri väestöryhmiin ei ole arvioitu. Julkisen talouden sopeutus tulee toteuttaa oikeudenmukaisella tavalla ja epäoikeudenmukaisimmat leikkaukset ja maksujen korotukset on peruttava.

SDP:n vaihtoehto julkisen talouden suunnitelmalle 2018 – 2021

Kalvosarja SDP:n vaihtoehdosta

SDP:n ryhmäpuhe eduskunnan keskustelussa julkisen talouden suunnitelmasta, kansanedustaja Krista Kiuru