SDP:n Väätäinen: Ympärivuorokautinen saattohoito vaatii panostuksia

Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd) kyseenalaistaa peruspalveluministeri Paula Risikon väitteen saattohoitosuositusten kustannusneutraaliudesta.

Torstain eduskunnan kyselytunnilla (24.2.) käytiin keskustelua ministeri Paula Risikon (kok) johdolla laadituista saattohoitosuosituksista. ”Terveydenhuollon henkilöstö sai tarpeetonta moitetta, sillä puutteelliset resurssit vaikuttavat myös saattohoidon laatuun”, Väätäinen huomioi.

Väätäisen mukaan Risikon saattohoitosuositukset ovat sisällöltään varsin asiantuntevat ja hyvät. ”Perustavanlaatuinen ongelma johtuu siitä, että suositusten väitetään olevan vaikutuksiltaan kustannusneutraalit. Näin asia ei saattohoitosuositusten sisältöä katsoessa käytännössä voi olla. Kuten huomioin syyskuussa STM:n valtakunnallisten suositusten jälkeen, toteutus ilman valtion tukea tarkoittaa käytännössä kustannusten siirtämistä kunnille tai resurssien pois ottamista muualta terveydenhuollosta.”

”Saattohoitoon suositellaan mahdollisuutta ympärivuorokautiseen moniammatilliseen hoitoon. Lisäksi suositellaan suurempaa kipulääkkeiden käyttöä, mistä samalla seuraa lisätarvetta läsnä olevalle hoitohenkilölle. Vahvan lääkityksen alainen henkilö nimittäin tarvitsee seurantaa. Sekä henkilökunnan koulutus ja rekrytointi että mahdolliset uudet tilat vaativat resursseja.”

Väätäinen toteaa, että ministeri Risikon tarkoitus on hyvä. ”On kuitenkin hallituspuolueilta petollista esitellä muutossuosituksia ilman realistisia kustannusarvioita. Jos kustannusten nousu on alusta alkaen selvää, seikka täytyy tuoda esiin ja vastuullisen ministerin selkeästi vaatia hankkeelle asianmukainen rahoitus. Muuten suunnitelma jää sanahelinäksi, samalla kun kustannusvastuu siirretään kunnille ja sairaanhoitopiireille.”

Tuula Väätäinen on eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja.