SDP:n Väätäinen: Ylivilkkaita lapsia ei pidä laitostaa

Iltalehti uutisoi 30.5. ylivilkkaalle lapselle rakennetusta eristyskopista lapsen kyllästyttyä koulutehtäviinsä. Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) tuomitsee koppiin eristämisen.

– Ongelma ei välttämättä ole lapsessa, vaan koulun hämmentävissä ja ahdistavissa keinoissa hallita tilannetta. Moni lapsi tarvitsee enemmän yhteisöllisyyttä ja välittäviä ihmisiä ympärilleen, ei eristämistä ja poissulkemista.

– Sanat voivat vahingoittaa, mutta mykkäkoulu vahingoittaa paljon enemmän. Näin olleen ympäristöstä eristämisellä voi olla kohtalokkaat seuraukset.

Väätäinen epäilee, että muutkin lapset voivat pelätä, milloin koppikoulu osuu omalle kohdalle.

– Täytyy todella toivoa, ettei vastaava ole Suomessa laajasti käytössä.

Väätäinen korostaa, että johtuivatpa keskittymisvaikeudet sitten aiemmasta osaamisesta tai oppimisvaikeuksista, luokasta eristämistä pitää välttää viimeiseen saakka.