SDP:n Väätäinen: Poliisille tukea lapsiuhririkosten selvittämiseen

Kansanedustaja-perheterapeutti Tuula Väätäinen (sd.) kiittelee uutta poliisin lapsiin kohdistuvien rikosten tutkinnan oppikirjaa. Oppikirja pohjautuu vuoden 2014 alussa voimaan tuleviin esitutkinta-, poliisi- ja pakkokeinolakeihin.

–          Tällainen oppikirja on tervetullut, se ohjaa yhtenäiseen käytäntöön lapsiin kohdistuvissa rikoksissa. Kaiken toiminnan ydin on kuitenkin jokaisen aikuisen, viranomaisen sekä ikätoverin oma suhtautuminen lapsiin kohdistuviin rikoksiin, Väätäinen huomauttaa.

–          Kaikki lapsiin kohdistuvat loukkaukset on selvästi tuomittava. Jokaisen on syytä mennä peilin eteen ja kysyä itseltään onko oma suhtautuminen nollatoleranssi. Pieninkin epävarmuus käsityksissä hyväksyttävästä käytöksestä voi vaikuttaa omaan toimintaan tai lasten omaksumiin malleihin.

–          On muistettava, että esimerkiksi lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön ei kenelläkään ole oikeutta, ei pienintäkään. Vaikka hyväksikäyttäjät ovat useimmiten miehiä, siihen syyllistyy myös naisia. Alaikäisten seksuaalinen lähestyminen on yhtä tuomittavaa niin naisilta kuin miehiltä, Väätäinen muistuttaa.

Alaikäisistä fyysisen väkivallan uhreista valtaosa on poikia, seksuaalisen väkivallan uhreista tyttöjä. Lapsiuhritutkimuksen mukaan pojat kokevat enemmän väkivaltaa kodin ulkopuolella kuin tytöt, pääosin toisten poikien taholta. Tytöt taas raportoivat enemmän kotiin liittyvää väkivaltaa. Puolet väkivaltakokemuksista on ikätoverien välillä.

–          Uhrikokemuksen kasautuessa samat lapset joutuvat väkivallan uhreiksi kotona, koulussa ja vapaa-ajalla. Riskitekijöihin kuuluvat riskialtis elämäntyyli, vanhempien päihteiden käyttö ja sosiaalisen kontrollin puute.

–          Tekijät ovat aina vastuussa teoistaan. Lisäksi lapsen ja perheen hyvinvoinnilla ja sosiaalisella tuella on tärkeä rooli rikosten ehkäisemisessä, Väätäinen painottaa.

Tuula Väätäinen on eduskunnassa hallinto- ja turvallisuus- sekä kunta- ja terveysjaostoissa.