SDP:n Väätäinen: Lasten harrastusmaksut on saatava pienemmiksi

SDP:n kansanedustaja Tuula Väätäinen pitää ideaa vähävaraisia perheitä auttavasta rahastosta miettimisen arvoisena ajatuksena.

– Jokaisella lapsella on oltava oikeus harrastaa, kehittää omia taitojaan ja saada samalla uusia kokemuksia ja ystäviä. Tässä on kyse tasa-arvoisuudesta aivan arjen perustasolla.

Väätäinen muistuttaa, ettei kalliiden harrastusten tuoma lasten eriarvoistuminen ei rajoitu ainoastaan urheilumaailmaan.

– Myös esimerkiksi kulttuuriharrastukset voivat olla niin hintavia, ettei niihin ole pienipalkkaisessa perheessä varaa. On surullista, että moni lahjakas ja innokas nuori joutuu rahasyistä jättämään rakkaan harrastuksen.

– Suurin ongelma tässä yhtälössä on kallis hinta. Olen jo aiemmin kysynyt, onko kohtuullista, että lasten harrastuksiin menee kakkosasunnon hinnan verran rahaa vuodessa? Minun mielestäni ei ole.  Aivan keskeistä olisi nyt puuttua harrastuskustannuksiin sekä pitää huoli siitä, että vähävaraisten lapsiperheiden toimeentuloa tuetaan.

Väätäinen on puuttunut lasten korkeisiin harrastemaksuihin jo aiemmin eduskunnan kyselytunnilla helmikuussa.