SDP:n vaalipäällikkö Tuppurainen: Suomesta pienituloisten veroparatiisi

SDP:n vaalipäällikkö, oululainen kansanedustaja Tytti Tuppurainen esittää merkittävää veronkevennystä pienituloisille. Käytännössä se tehtäisiin korottamalla kaikista tuloista tehtävää perusvähennystä sekä ansiotuloista tehtävää työtulovähennystä. Malli olisi kannustava ja oikeudenmukainen, ja lisäisi käteen jäävää tuloa pienituloisille. – Suomi voisi olla eräänlainen pienituloisten veroparatiisi, Tuppurainen luonnehtii.

Tuppurainen kuitenkin muistuttaa, että vaaleissa tulee menestyksen ja vallan mukana myös vastuuta. Vastuu Suomen taloudesta on yhtä raskas seuraavalla vaalikaudella kuin mitä se on viime vuosinakin ollut. Kustannusvaikutukset kaikista esityksistä on laskettava huolella.

Jos työmarkkinoilla jatketaan maltillisten korotusten linjalla, on selvää, että kansalaisten ostovoimaa on tuettava verohelpotuksin. – SDP kannattaa verotuksen keventämistä tarkkaan kohdennettuna pieni- ja keskituloisille. Palkansaajien lisäksi pienituloisille suunnattu verotuksen kevennys tukisi sitä suurta pienyrittäjien ja yksinyrittäjien joukkoa, joka nostaa yrittäjäntulonsa palkkana osinkojen sijaan, Tuppurainen toteaa.

Veronkevennykset on pakko sovittaa julkisen talouden tiukkoihin puitteisiin. On kuitenkin väärin väitetty, ettei meillä olisi varaa kohtuullistaa pieni- ja keskituloisten verotusta. Päinvastoin: meillä ei ole varaa olla tukematta tavallisten kansalaisten ostovoimaa ja pärjäämistä, vaalipäällikkö linjaa.