SDP:n uusi kulttuuripoliittinen ohjelma: Kulttuuri kuuluu kaikille –  taidetta ja kulttuuria kouluihin, palvelutaloihin ja lähiöihin

SDP julkaisi tänään kulttuuripoliittisen ohjelman, jossa avataan puolueen kulttuuripoliittista ajattelua ja pitkän aikavälin tavoitteita. Laajan ja kunnianhimoisen ohjelman valmisteluun on osallistunut yli 1500 puolueen jäsentä sekä useita kulttuurijärjestöjä.

– Tiivistäisin SDP:n kulttuuripoliittisen linjan ja tavoitteen yhteen lauseeseen:  Oikeus kulttuuriin kuuluu kaikille, asuinpaikasta, tulotasosta, fyysisistä ominaisuuksista tai kielitaidosta riippumatta, sanoo SDP:n kulttuuripoliittisen työryhmän toinen puheenjohtaja, kansanedustaja ja entinen kulttuuriministeri Pia Viitanen.

-Meidän tavoitteenamme on edistää, luoda ja tehdä sellaista kulttuuripolitiikkaa, joka tavoittaa erilaiset ihmiset erilaisissa tilanteissa. Kulttuurista nauttiminen ei saa olla vain harvojen ulottuvilla. Yhteiskunnan tulee tukea kulttuuritoimintaa niin monipuolisesti, että jokaisella olisi mahdollisuus nauttia kulttuurista sekä kokijana että tekijänä tai harrastajana, sanoo Viitanen.

SDP:n mielestä mahdollisuudet kulttuurin harrastamiseen ovat kulttuuripoliittisesti yhtä tärkeitä kuin kulttuurin seuraaminen.

-Kulttuurin tulee olla saavutettavissa kaikille ihmisille. SDP haluaa varmistaa kunnallisella harrastustakuulla, että jokaisella nuorella on mahdollisuus harrastaa. Vastaavasti pidämme tärkeänä, että vähävaraisille aikuisille ja ikäihmisille on tarjolla muitakin maksuttomia harrastuksia kuin lukeminen. Kulttuuri on tuotava ihmisten lähelle, esimerkiksi ikäihmisten luo palvelutaloihin. Kiertävistä näyttelyistä ja vierailuesityksistä pitäisi tulla oleellinen osa kansallisten kulttuurilaitosten jatkuvaa toimintaa, sanoo kulttuuripoliittisen työryhmän toinen puheenjohtaja, Työväenmuseo Werstaan johtaja Kalle Kallio.

SDP:n kulttuuripoliittinen ohjelma ottaa myös kantaa taiteilijoiden toimeentuloon. SDP:n uusi sosiaaliturvamalli Yleisturva on yksinkertainen digiajan sosiaaliturvamalli, joka joustaa ihmisten yksilöllisten tarpeiden mukaan ja takaa tarvittavat palvelut vaihtuvissa elämäntilanteissa.

-Yleisturva ratkaisee taiteilijoiden toimeentulon pahimman ongelman eli luukulta toiselle pompottelemisen ja purkaa byrokratiaviidakkoa. Tälle uudistukselle on todella tarve, sanovat Viitanen ja Kallio.

Tutustu SDP:n kulttuuripoliittiseen ohjelmaan