SDP:n Urpilainen ja Jungner: Näissä vaaleissa voidaan panna piste veroshoppailulle

Tänään Pohjanmaalla Kokkolassa ja Pietarsaaressa kampanjoineet SDP:n kansanedustaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen ja kansanedustaja, eurovaaliehdokas Mikael Jungner vaativat loppua Euroopan sisäiselle veroparatiisikikkailulle.

– Ääni SDP:lle on todistetusti ääni veroparatiisien kitkemiselle. Finnwatchin tutkimuksen mukaan SDP sijoittuu kärkipäähän, kun puhutaan halusta säätää lailla veronmaksuvastuusta ja rajoittaa aggressiivista verosuunnittelua. On myös hyvä muistaa, että toisin kuin keskusta-oikeistolaisen EPP:n kärkiehdokas Juncker, Euroopan demarien Schulz on sitoutunut veroparatiisien vastaiseen työhön.

Jungner ja Urpilainen muistuttavat, että veroparatiisit ja harmaa talous maksavat EU-maille komission selvityksen mukaan vuosittain 1000 miljardia euroa menetettyjä verotuloja. Tämä tarkoittaa noin 2000 euroa jokaista asukasta kohden.

– Se, että piilotetun rahan lomailu maksaa enemmän kuin mitä EU-mailla on varaa laittaa terveydenhoitoon, on kerta kaikkiaan kestämätöntä. Suomen on vaikea puuttua tämän mittaluokan ongelmaan yksin, mutta Euroopan tasolla se on mahdollista. Tämä vaatii kuitenkin valtasuhteiden vaihtoa parlamentissa. sosialidemokraattien ryhmän on oltava suurin ryhmä.