Työelämä ja tasa-arvovaliokunnan demarit: Yhdenvertaisuutta työpaikoilla pitää edistää

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarijäsenet, kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen, Tarja Filatov ja Ilmari Nurminen eivät hyväksy osatyökykyisten ihmisten työllistymisen edistämiseen tarkoitetun työolosuhteiden järjestelytuen poistamista. Ryhmä on saanut työministeri Lindströmin vastauksen kirjalliseen kysymykseensä.

– Hallitus vetoaa siihen, että järjestelytuen käyttöä on pyritty lisäämään tiedottamalla työnantajille ja lisäämällä TE-toimistojen asiantuntemusta eikä kysyntä silti ole kasvanut. Mielestäni perustelu ei riitä, sillä tiedoissa ja asenteissa on edelleen rutkasti korjaamista. Työnantajat eivät tiedä edes sitä, mitä mukauttaminen on, puhumattakaan siitä, millaista tukea siihen voi saada. Osatyökykyisten työllistäminen on koko yhteiskunnalle ja tulevaisuudelle tärkeä asia. Vähintä, mitä pitäisi tehdä, on nostaa nämä asiat keskusteluun, lisätä tiedotusta ja ihmisten tietoisuutta, valiokunnan jäsen Merja Mäkisalo-Ropponen toteaa.

– Työministeri Lindströmin mukaan tuen käyttö on ollut vähäistä eikä sen poistaminen hänen mukaansa ”merkittävästi heikentäisi työnantajien mahdollisuuksia työllistää osatyökykyisiä henkilöitä”. Tämä on käsittämätön linjaus, kun osatyökyisten henkilöiden työllistymistä pitäisi kaikin tavoin parantaa, eikä millään tavalla heikentää! Hallitus ei piittaa ihmisten yhdenvertaisuudesta – se näkyy hallituksen teoissa, vaikka puheissa arvopohjaa kiillotetaan, puuskahtaa valiokunnan jäsen Ilmari Nurminen.

– Hallitus on valmis heittämään toimivan työkalun romukoppaan vain siksi, että sitä ei osata käyttää. Työelämän muuttuessa muuttuvat myös työelämän mukauttamisen vaateet. Kun työpaikoilla opiskelukin jatkuvasti lisääntyy, pitää varmistaa, että vammaiset ja erityistä tukea tarvitsevat pääsevät  myös työpaikoille oppimaan. Tarvitaan erilaisiin tilanteisiin parhaiten joustavia tuen muotoja, niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Tavoitteena pitää olla osatyökyisten ihmisten mahdollisimman suuri osallistuminen avoimille työmarkkinoille. Tämä on keskeinen yhdenvertaisuuskysymys, linjaa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov.