SDP:n Tuula Väätäinen: Seksuaalirikoksia koskevan rikoslain kokonaisuudistus on välttämätön

Seksuaalirikoksia koskevan rikoslain 20 luvun kokonaisuudistus on ollut 11.4.2019 lähtien oikeusministeriön asettaman työryhmän valmistelussa. Edellinen seksuaalirikoksia koskevan rikoslain kokonaistarkastelu on tehty kaksi vuosikymmentä sitten. Tämän takia lain sääntely ja sen perustelut ovat päässeet osittain vanhentumaan.

Lain uudistamistarve on kirjattu pääministeri Sanna Marinin johtaman hallituksen ohjelmaan ja kokonaisuudistusta koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2021.

Rikoslain uudistaminen raiskauksia koskevan lainsäädännön osalta tarkoittaa suostumuksen puutteen lisäämistä raiskauksen määritelmäksi. Lainsäännösten tulee sisältää rangaistussäännös, jos sukupuoliyhteys on tapahtunut vastoin toisen ihmisen tahtoa. Lisäksi nuoriin lapsiin kohdistuneiden sukupuoliyhteyksien säätäminen rangaistaviksi raiskausrikoksina sekä rangaistusten kiristäminen ovat valmistelussa.

–          Seksuaalirikoksia koskevan rikoslain kokonaisuudistus on täysin välttämätön. Hallituksen linjaaman rikoslain uudistuksen lähtökohtana ovat jokaisen seksuaalinen koskemattomuus ja itsemääräämisoikeus. Raiskauksenmääritelmä muuttaminen suostumuksen puutteeseen perustuvaksi on todella tärkeä lainsäädännöllinen uudistus. Lisäksi lapsiin kohdistuneiden sukupuoliyhteyksien muuttaminen rangaistaviksi raiskausrikoksina ja rangaistusten kiristäminen ovat äärettömän tarpeellisia muutoksia, kertoo kansanedustaja Tuula Väätäinen.