SDP:n Tuula Väätäinen: Rajoituksia lievennetään Pohjois-Savossa

15.4.2021

Perustuslakivaliokunnan jäsen, kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) iloitsee Pohjois-Savon parantuneesta koronatilanteesta, jonka johdosta rajoituksia voidaan lieventää maakunnassa.

Perustuslakivaliokunta on ottanut kantaa 18.4. saakka voimassa olevan ravintolasulun alueelliseen soveltamisalaan. Valiokunnan käsiteltävänä oli asetusmuutos, jossa sulun piiristä poistettiin Pohjois-Pohjanmaan maakunta ja Kittilän kunta. Perustuslakivaliokunta edellyttää lisäksi, että soveltamisalasta poistetaan Pohjois-Savon maakunta.

– Ravintolasulku perustuu oikeudellisesti perustuslain 23 §:ään. Sulun tulee olla välttämätön, jotta sitä voidaan pitää yllä. Perustuslakivaliokunnan mielestä epidemiatilanne on viime aikoina muuttunut niin, ettei Pohjois-Savon maakunnassa ravitsemisliikkeiden suljettuina asiakkailta pitäminen enää täytä välttämättömyysedellytystä, Väätäinen toteaa.

Perustuslakivaliokunta on aikaisemmin ravintolasulkua tarkastellessaan pitänyt tärkeänä, että alueellista soveltamisalaa arvioidaan huolellisesti kaikkien maakuntien osalta. Valiokunta pitää tärkeänä myös toimivaa yhteistyötä alueellisten viranomaisten kanssa rajoituksia valmisteltaessa.

– Alueellinen soveltaminen on tärkeää, jotta esimerkiksi ravitsemisliikkeet pääsevät avaamaan toimintaansa heti, kun suljettuna pitäminen ei enää ole välttämätöntä. Tämä on äärimmäisen tärkeää pahasti koronapandemiasta kärsineelle alalle. Toivon, että menemme kohti parempia aikoja, Väätäinen päättää.