SDP:n Tuula Väätäinen: Pohjois-Savoon hyvin rahaa EU:n alue ja rakennepolitiikan aluejaossa

1.10.2021

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta sai linjattua eilen torstaina 30.9. EU:n alue- ja rakennepolitiikan vuoteen 2027 ulottuvan ohjelmankauden rahoituksen alueellisesta jaosta. Rahoitus tulee kolmesta EU:n rahastosta, joiden tavoitteena on tasoittaa alueiden kehityseroja Euroopassa ja lisätä unionin talouden kasvua ja kilpailukykyä. Pohjois-Savon saa rahoitusta aluekehitysrahastosta (EAKR) 102 milj., sosiaalirahastosta (ESR) 38 milj. ja oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) 62,5 milj. Yhteensä siis noin 202 miljoona euroa.

– Olen iloinen, että vääntö rahojen kansallisesta jaosta on saatu päätökseen. Pohjois-Savo pärjäsi hyvin ja rahaa saadaan alueelle kokonaisuudessaan n. 202 miljoona euroa. Itä-Suomen rahoituksen nykytaso säilyy ennallaan. Pohjois-Savossa voimme jatkaa siis samalla tasolla kuin viime ohjelmakaudella. Seuraavaksi on maakunnan päättäjien ja toimijoiden vuoro osoittaa, mitä nyt saadulla rahoituksella pystytään saamaan aikaan. Varmaa on, että tämän päätöksen myötä työtä Pohjois-Savon maakunnan ja ihmisten eteen voidaan jatkaa luottavaisin mielin, sanoo SDP:n pohjoissavolainen kansanedustaja Tuula Väätäinen.