SDP:n Tuula Väätäinen: Lasten ja nuorten hyvinvointi, hoitajapula ja hyvinvointialueiden rahoitus tärkeitä teemoja SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Kuopiossa

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä kokoontuu kesäkokoukseen Kuopioon keskiviikkona ja torstaina 17.-18.8.2022. Kokouksen yhteydessä pääministeri Sanna Marin ja SDP:n ministerit sekä kansanedustajat tutustuvat Kuopion kaupungin ja sen lähialueilla eri kohteisiin. SDP:n kansanedustajia on kansalaisten tavattavissa Kuopion torilla keskiviikkona kello 12 alkavassa yleisötilaisuudessa. Kansanedustaja ja Kuopion kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tuula Väätäinen on iloinen, että tänä kesänä Kuopion kaupunki saa toimia kesäkokouksen isäntänä. Väätäinen toivottaa ministerit ja kansanedustajat lämpimästi tervetulleiksi Kuopioon ja kannustaa ihmisiä tulemaan torille tapaamaan kansanedustajia ja rohkeasti kertomaan sydämellä olevista asioista.

-Näin koulujen jälleen käynnistyttyä on hyvä keskustella lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Suomessa lapset ja nuoret voivat lähtökohtaisesti hyvin, tästä huolimatta lasten ja nuorten hyvinvoinnissa on kuitenkin paljon haasteita edelleen ratkaistavana. Huonovointisuuden ja huono-osaisuuden kasaantuminen yhä pienemmälle joukolle yhteiskunnassamme on pystyttävä pysäyttämään. Koronapandemia ja Ukrainan sodan vaikutukset ovat näkyneet lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja mielenterveyden ongelmien lisääntymisessä sekä heikentyneessä turvallisuuden tunteessa ja tulevaisuudenuskossa. Oppimistulosten eroja ja sosiaalista eriarvoistumista on kurottava umpeen. Lisäksi lasten ja nuorten on saatava apua mielenterveyden ongelmiin silloin kun elämäntilanne sitä edellyttää. Muun muassa näihin lasten ja nuorten hyvinvointia rasittaviin ongelmiin meidän on löydettävä ratkaisuja ja näitä asioita haluan myös nostaa keskusteluun eduskuntaryhmämme kesäkokouksessa, kertoo Väätäinen.

-Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitajapula on jatkunut vaikeana, ja kesän aikana pula hoitotyötä tekevistä on näkynyt ruuhkina päivystyksissä sekä pitkinä jonoina vanhusten hoivapaikkojen saannissa. Kyseessä on Suomen hyvinvointivaltion kannalta vakava tilanne, jonka ratkaiseminen edellyttää nopeita toimia hoitohenkilöstön riittävyyden parantamiseksi. Terveydenhuollon parissa työskentelevät hoitajat ovat hyvinvointivaltiomme arvokas voimavara, joista on pidettävä huolta. Hoitajapulan taustalla vaikuttaviin tekijöihin kuten alan veto- ja pitovoimaan, hoitotyön johtamiseen ja alan urakehitysmahdollisuuksiin on löydettävä kestäviä ratkaisuja. Hoitajapula koskettaa koko Suomea. Hoitajapulan mahdollisista ratkaisuista on myös syytä keskustella eduskuntaryhmämme kesäkokouksessa, toteaa Väätäinen.

-Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa ensi vuoden alussa. Pohjois-Savossa kuten muillakin alueilla toiminnan aloittamista pitää katsoa rauhassa. Tämän kokoluokan uudistukset vaativat aikaa, eikä hanskoja pidä lyödä tiskiin liian aikaisin ongelmatilanteita kohdatessamme. Hyvinvointialueiden toiminnan onnistunut aloittaminen on myös riippuvainen hyvinvoivasta ja motivoituneesta henkilöstöstä. Siksi hyvinvointialueiden riittävä rahoitus on edellytys, jotta uudistukselle asetetut tavoitteet on mahdollista aidosti saavuttaa. Ihmisillä on varmastikin paljon kysymyksiä liittyen hyvinvointialueiden toiminnan aloittamiseen ja toivonkin, että monet löytävät Kuopion torille keskiviikkona klo 12.00 keskustelemaan SDP:n kansanedustajien kanssa, päättää Väätäinen.