SDP:n Tuula Väätäinen: Koulutuspaikkoja kohdistamien työvoimapulasta kärsiville aloille tärkeää

Opetus- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen kertoi tänään hallituksen päätöksestä kasvattaa korkeakoulujen aloituspaikkojen määrää noin 2300:lla ensi vuodelle. Uusia aloituspaikkoja kohdistetaan erityisesti työvoimapulasta kärsiville aloille. Päätöksellä vahvistetaan alueiden elinvoimaisuutta sekä parannetaan koulutusmahdollisuuksia ja koulutuksellista tasa-arvoa koko Suomessa.

– Päätös korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämisestä on merkittävä Pohjois-Savon ja koko Itä-Suomen elinvoimaisuuttaa lisäävä tekijä. Suomen valttikortteja ovat korkea koulutustaso ja korkea osaaminen. Tämä päätös osoittaa jälleen, että hallitus sitoutunut koulutuksen- ja osaamistason ylläpitämiseen sekä koulutuksellisen tasa-arvon turvaamiseen kaikkialla Suomessa, sanoo SDP:n kansanedustaja Tuula Väätäinen.

Hallituksen päätöksen myötä Itä-Suomen yliopiston aloituspaikkojen määrää kasvaa 126:lla ja Savonia-ammattikorkeakoulun 30:llä. Itä-Suomen yliopiston lisäpaikat kohdistuvat enimmäkseen tietojenkäsittelytieteisiin, sekä mm. sosiaalityöhön. Savonia ammattikorkeakoulun uudet aloituspaikat kohdistuvat terveys- ja hyvinvointialalle sairaanhoitajakoulutukseen.

– Pidän erityisen tärkeänä, että uusia korkeakoulujen aloituspaikkoja kohdistetaan aloille, joilla on työvoimatarvetta, kuten terveys- ja hyvinvointialalle sairaanhoitajien koulutukseen. Erityisesti nyt koronapandemia on osoittanut kuinka tärkeässä roolissa sairaanhoitajat ovat suomalaisen hyvinvointivaltion kantavuuden turvaamisessa, päättää Väätäinen.