SDP:n Tuula Väätäinen: Hallitus kantaa huolta maataloudesta

17.3.2022

Vahva maatalous on Suomen tukijalka. Kotimainen ruontuotanto on elintärkeää maamme huoltovarmuuden kannalta. Huoltovarmuuden ylläpitämiseksi on maataloutta pitkään vaivanneet kannattavuusongelmat ratkaistava, sanoo SDP:n Pohjois-Savolainen kansanedustaja Tuula Väätäinen.

Hallitus on ryhtynyt nopeisiin toimiin, jotta maatalouden pahentuneeseen kustannuskriisiin saataisiin helpotusta ja Suomen huoltovarmuus turvattua. Kotimaista ruoantuotantoa tuetaan noin 300 miljoonalla eurolla. Nopeat tukitoimet ovat tärkeitä tilanteessa, jossa Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäys on entisestään pahentanut maatalouden tilannetta.

Väätäinen pitää nykyistä tilannetta huolestuttavana. Vaikka maatalouden kokonaistuotanto on kasvanut, eivät maatalousyrittäjien tulot ole pysyneet kasvaneiden kustannusten nousun tahdissa. Samaan aikaan kun maatalouden alkutuotannossa kärsitään kannattavuuden ongelmien kanssa, tehdään päivittäistavarakauppojen puolella kovaa kaupallista tulosta.

Ukrainan sodan aiheuttaman lyhyen aikavälin tilanteen helpottamisessa tärkeässä asemassa ovat hallituksen tukitoimet. Pitkänaikavälin ratkaisuja maatalouden tueksi on löydettävä pikaisesti, kunhan akuutti sodan kärjistämä tilanne paranee. Elintarvikeketjun jokaisen osan alkutuotannosta aina kauppaan asti on tehtävä osansa, jotta maatalouden kannattavuuskriisi voitaisiin ratkaista. Osapuolten on löydettävä toisensa reilun yhteistyön merkeissä, päättää Väätäinen.