SDP:n Tuula Haatainen: Tasa-arvolaki vaatii kokonaisuudistusta

Tuula Haatainen Kuva: Jukka-Pekka Flander

Tasa-arvon edistäminen on ollut tärkein syy, miksi olen politiikkaan lähtenyt mukaan. Nuorena sairaanhoitajana työssä kokemani epäoikeudenmukaisuus yhdistyi mielessä naisen asemaan yhteiskunnassa yleisemmin. Paljon on noista päivistä päästy eteenpäin, mutta edelleen vähemmistöjen oikeuksissa ja työelämän muuttuessa myös työelämän tasa-arvokysymyksissä on paljon kehitettävää.

SDP:n johtamassa Sanna Marinin hallitusohjelmassa olemme sitoutuneet rakentamaan luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomea. Vuosia tai jopa vuosikymmeniä odotettu tasa-arvoa lisäävä elokuussa voimaan astuva perhevapaauudistus on tässä tavoitteessa yksi tärkeimpiä hallituksen saavutuksista.

Tasa-arvon eteen pitää jaksaa tehdä töitä, sillä maailma ei ole tältä osin valmis. Valtioneuvosto julkaisi kesäkuun alussa tasa-arvopoliittisen selonteon, joka kuvaa hyvin seuraavia tarpeellisia askeleita tasa-arvon saralla.

Meillä Suomessa tasa-arvolaki on keskeinen väline tasa-arvon edistämisessä ja sukupuoleen perustuvaan syrjintään puuttumisessa. Tasa-arvolain tarkoituksena on parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä. Syrjinnän kieltoja tulee toteuttaa tehokkaasti.

Olen sitä mieltä, että tasa-arvolainsäädännön peruskivet kaipaavat huoltoa. Siksi on syytä kattavasti selvittää ja arvioida tasa-arvolain kokonaisuuden toimivuutta. Seuraavalla hallituskaudella on tehtävä tasa-arvolain kokonaisuudistus, jossa tarkastellaan erityisesti tasa-arvon edistämistä, syrjintäkieltoja sekä valvonnan ja oikeussuojakeinojen toimivuutta ja riittävyyttä.

Uudistuksen tavoitteena tulee olla sen varmistaminen, että työelämän syrjinnän kiellot ovat ajan tasalla ja kattavat muuttuvan työelämän erilaiset tilanteet. Samalla tulee vahvistaa työnantajan tasa-arvon edistämisvelvoitteita nykyisestä. Syrjintään puuttumista vahvistetaan lisäämällä tasa-arvovaltuutetun ja työsuojelun resursseja sekä parantamalla työkaluja puuttua syrjinnän kieltoihin. Lisäksi pitäisi laajentaa ja koventaa sanktiointia syrjinnän kieltojen noudattamatta jättämisestä ja rikkomisesta, joka valitettavasti työelämässä on vielä tavallista.