SDP:n Tuppurainen kaipaa puolueilta sopeutuskantoja: Aika lopettaa kuurupiilo

SDP:n konkreettinen neljän miljardin sopeutusohjelma haastaa muut puolueet kertomaan omat säästökantansa. Nyt jokaisen puolueen tulisi kertoa äänestäjille, mitä ne aikovat osaltansa tehdä vaalien jälkeen, kehottaa SDP:n vaalipäällikkö, kansanedustaja Tytti Tuppurainen.

– Kokoomus on koko kevään vaatinut muilta säästökantoja, mutta omat kantansa se on jättänyt kertomatta. Stubbin on aika lopettaa kuurupiilo. Nyt pitää kertoa, miten puolue aikoo tehdä neljän miljardin sopeutuksen ja miten se rahoittaa kahden miljardin veroalen, Tuppurainen kehottaa.

– Kokoomuslaiset poliitikot Risikkoa myöten puhuvat kovia sopeutuksesta, mutta mistään ei löydy vastauksia kohteista kokoomuksen osalta. Puheenjohtaja Stubb: nyt tarvitaan johtajuutta, ja jotakuta kertomaan, mikä on kokoomuksen linja. Otetaanko varat veroaleen kouluista, terveydenhuollosta, vanhustenhoidosta vai mistä?

SDP julkaisi perjantaina talouslinjauksensa. Siinä keskeistä Tuppuraisen mukaan on vientivetoisen kasvun aikaansaaminen, jotta palvelut voidaan turvata.

– Koska SDP ei näe realistisena alijäämän kattavan kasvun taikomista ensi vaalikaudella,  esitimme myös vaikean mutta välttämättömän neljän miljardin valtiontalouden sopeutusohjelman. Tästä kolme miljardia tehtäisiin menoja leikkaamalla, yksi miljardi veroja korottamalla. Kummassakin tavassa on ongelmansa, mutta jotain on pakko tehdä velkaantumiselle: emme voi alituisesti syödä tulevien sukupolvien kuormasta, Tuppurainen toteaa.