SDP:n Torstin terveiset opetusministerille: Maksuton toinen aste ja oppivelvollisuus tehokas tapa ehkäistä syrjäytymistä koulutuksesta

Maksuton toinen aste ja oppivelvollisuuden laajentaminen kannattaa toteuttaa kiireellisesti, jos huolena on nuorten syrjäytyminen työstä ja koulutuksesta, linjaa kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Pilvi Torsti (sd.).

Torsti kommentoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen lausuntoja. Opetusministeri on tiedotusvälineiden mukaan sitä mieltä, että nuorille ei pidä ”sysätä vastuuta opinnoistaan”.

-Ministeri viitannee ammatillisen koulutuksen vähentyneeseen lähiopetukseen, joka on saanut monet huolestumaan nuorten koulutuksesta. Tähän huoleen pitää nyt vastata ja samalla tehdä koulutusuudistus, jota myös tutkimus tukee, Torsti toteaa.

Torsti muistuttaa, että tammikuussa talouspolitiikan arviointineuvoston raportti suositteli hallitusta harkitsemaan toisen asteen ottamista oppivelvollisuuden piiriin. Hallitus voi asian ottaa käsittelyyn budjettiriihessä.

-Ilman toisen asteen koulutusta ei nykymaailmassa pääse mukaan työelämään. On vastuutonta, että tällä hetkellä annamme nuorelle mahdollisuuden valita 15-vuotiaana itsensä ulos, kun oppivelvollisuus päättyy peruskouluun. Ei 15-vuotiaalle voi sysätä tällaista vastuuta, Torsti linjaa.

Torstin mukaan hallituksen pitäisi nyt selkeyttää toisen asteen kokonaisuutta laajentamalla oppivelvollisuutta. Samalla voitaisiin tarkastella, miten toisen asteen koulutus kokonaisuudessaan toimii eri puolilla maata, vahvistaa lähiopetusta ja esimerkiksi yhteiskunnallisten aineiden osaamista.