SDP:n Torsti vastaa Grahn-Laasoselle: Pelkkä myötätunto ei nyt riitä, ministeriltä on lupa odottaa muutakin

1.9.2018

SDP:n Pilvi Torsti ihmettelee Grahn-Laasosen vastausta Iltalehdessä “väsyneelle amisopelle”. Grahn-Laasonen sanoo tuntevansa myötätuntoa ammatillisen koulutuksen opettajia kohtaan.

– Myötätunto ei nyt riitä. Hallitus on juuri päättänyt budjettiriihessä ensi vuodesta. Ministerin tehtävä on varmistaa, että resurssit omalla tontilla ovat kunnossa. Nyt niin ei ole. Opetusministerin myötätunto ei auta ammatillisen koulutuksen opettajien ja oppilaiden arkista todellisuutta. Kentältä tulleet hätähuudot ovat jatkuneet läpi vuoden. Siksi puhe myötätunnosta kuulostaa minun korviini tässä vaiheessa liki irvokkaalta, sanoo Torsti.

Torstin mukaan ammatillinen koulutus osuu monella nuorella herkkään kasvu- ja kehitysvaiheeseen, jossa tulevaisuuden suuntaa määrittyy.

– Opettajien huoli on syytä ottaa vakavasti. Ymmärrän hyvin opettajia, jotka kokevat tilanteen lähes toivottomaksi. Hallituksen tekemät leikkaukset ammatillisesta koulutuksesta näkyvät karulla tavalla opiskelijoiden ja oppilaiden arjessa. Opetushenkilökuntaa on vähennetty ja opetusryhmien kasvattaminen näkyy yksittäisten opettajien työmäärän kasvussa. Nuorten yksilöllinen huomiointi on entistä vaikeampaa, Torsti painottaa.

Torstin mukaan hallituksen koulutusleikkaukset ovat todennäköisesti luoneet kaikkein syvimmän kriisin ammatillisessa koulutuksessa. Tämä on erityisen ongelmallista, kun samaan aikaan esimerkiksi talouspolitiikan arviointineuvosto on kehottanut hallitusta nimenomaan satsaamaan siihen, että kaikki nuoret suorittaisivat toisen asteen tutkinnon.

– Nyt on syytä tehdä suunnanmuutos. Seuraavan hallituksen on oltava koulutus- ja sivistysradikaali. Meidän on varmistettava maksuton toinen aste laajentamalla oppivelvollisuutta ja turvaamalla riittävät resurssit ammatilliseen koulutukseen ja lukiohin.

– Tarvitsemme pidemmän aikavälin vision koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi. SDP on tarttunut haasteeseen ja ehdottanut Osaamispolku 2030 -kokonaisuutta. Meidän on nostettava suomalaisten osaamistasoa, parannettava koulutuksen tasa-arvoa ja rakennettava yhteiskuntaa, jossa jatkuva oppiminen on aidosti mahdollista kaikille. Tähän haasteeseen soisi opetusministerinkin tarttuvan, päättää Torsti.