Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Torsti: Tarvitsemme kansallisen ohjelman, jolla puutumme peruskoulun tasa-arvoa uhkaavaan eriarvoistumiseen

Ajankohtaista 08:23

– Koulujen ja asuinalueiden eriarvoistuminen korostuu kaupungeissa vuosi vuodelta. Kyseessä on iso kansallinen kysymys. Joka kolmas Suomen koululainen käy koulua yhdeksässä suurimmassa kaupungissa, summaa helsinkiläinen kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Pilvi Torsti (sd).

Torstin mukaan eriarvoistuminen uhkaa peruskoulun tasa-arvoa, ellei asiaan puututa pitkäjänteisesti. Pitkäjänteinen puuttuminen edellyttää valtion ohjelmaa, joka suunnataan kaupunkisuunnitteluun ja koulujen vahvistamiseen.

– Elämän mahdollisuudet eivät saa määrittyä asuinpaikan mukaan. Myös tasa-arvon merkitys pitää määritellä uudelleen. Helsingin koululaisista jo noin viidennes puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia. Pelkästään monikielisyys haastaa aiemmat käsitykset koulutuksen tasa-arvosta, Torsti toteaa.

– Meillä on myös tutkimusnäyttöä siitä, kuinka tilastollisesti huono-osaisilla alueilla asuvat nuoret sijoittavat unelmiensa kuvitellun tulevaisuuden muualle kuin omaan lähiympäristöönsä. Omille kulmille ajatellaan sellainen elämä, joka on jäänyt jumiin eikä se, mistä nuori unelmoi, Torsti kertoo viitaten Anne Ollilan väitöskirjaan.

Torstin mukaan segregaatiota voidaan hillitä. Helsingin positiivinen esimerkki on Myllypuro, joka on keskellä renessanssia, kun Metropolian kampus tuo arkeen opiskelijat ja ostari on laitettu uuteen uskoon. Viime viikolla puolestaan tehtiin päätös Jakomäen sydän -rakennuskokonaisuudesta, joka uusii Jakomäen nuoriso- koulu-, päiväkoti- ja järjestötilat.

Torsti painottaa, että kaupunkikehitys on tärkeää kaikissa isommissa kaupungeissa. Siksi valtion ohjelma koulujen segregaation hillitsemiseksi.

– Monet lähiöt ovat sen ikäisiä, että peruskorjauksia kaivataan. Tämä avaa mahdollisuuksia kaupunginosien kehittämiseksi niin, että asukkaiden arkinen elämänpiiri kohenee ja samalla alueen maine ja haluttavuus uusien asukkaiden silmissä kasvaa, Torsti toteaa.

Kansanedustaja Torsti järjestää yhdessä Helsingin opettajien yhdistyksen ja Helsingin vanhempainyhdistyksen Helvaryn kanssa Koulutuksen tasa-arvo 2020-luvun Helsingissä -seminaarin tiistaina 3.9. klo 16-18 eduskunnan kansalaisinfossa. Tilaisuudessa alustavat kaupunkitutkija, apulaisprofessori Venla Bernelius, toimittaja Reetta Räty, tutkija Katja Vilkama, kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen ja Helvaryn Sanna Valtonen.

Tilaisuuden tavoitteena on avata keskustelu erityisesti peruskoulun tasa-arvosta Helsingissä.

Tilaisuus on osa Sdp:n Osaamispolku2030 -visiotyötä.