SDP:n Torsti: Seuraavan hallituksen on oltava koulutus- ja sivistysradikaali

29.8.2018

- Hallitus teki budjettiriihessä arvokkaan kurssinkorjauksen tutkimus- ja innovaatiopolitiikassa, kommentoi SDP:n kansanedustaja Pilvi Torsti hallituksen tiedotetta tuoreeltaan.

– Jotta oikea suunta voi vahvistua, seuraavaksi tarvitsemme Suomeen koulutus- ja sivistysradikaalin hallituksen, joka rakentaa kestävän ja pitkäjänteisen linjan, jolla Suomi palautetaan tutkimukseen ja tasa-arvoon satsaavaksi koulutusmaaksi, Torsti jatkaa.

Torstin mukaan hallituksen koulutus- ja tutkimuspolitiikka on tähän asti ollut tempoilevaa ja Suomen tulevaisuuden kannalta todella lyhytnäköistä.

– Nyt tehdyt muutokset kompensoivat edelleen vain murto-osan ongelmista. Esimerkiksi subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta ei ole luvassa kaikille lapsille. Myöskin talouspolitiikan arviointineuvoston suosittama oppivelvollisuuden laajennus toisen asteen koulutukseen puuttuu edelleen hallituksen paketista, Torsti painottaa.

SDP valmistelee parhaillaan laajaa kokonaisuutta koulutus- ja tutkimuspolitiikassa.

– SDP on valmistellut Osaamispolku2030-vision, jonka pohjalta tulemme syksyn ajan jatkamaan tärkeiden koulutus- ja tutkimusuudistuksien valmistelua tulevaa hallituskautta varten, Torsti toteaa.

Torstin mukaan panostukset TKI-toimintaan ovat tärkeitä koko Suomen talouskasvun kannalta. Jatkossa rahoituksen tavoite on jo linjattu neljään prosenttiin bkt:sta.

– Tavoite on todella kunnianhimoinen. Jos se halutaan saavuttaa, on töitä edessä hyvin paljon sekä yksityisellä että julkisella puolella. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyisen määrärahapanostuksen pitää kasvaa tulevaisuudessa läpi vaalikausien. Siksi TKI-panostukset ovat tärkeä teema ensi vuoden vaaleissa, Torsti muistuttaa.

– TKI-toiminnassa tulee kiinnittää tulevaisuudessa huomiota rahanjaon lisäksi myös siihen, mitä muita mahdollisuuksia meillä rahoituksen lisäksi on, jotta Suomi houkuttelee myös alan kansainvälisiä investointeja. Esimerkiksi ekosysteemien (tekoäly, robotiikka, cleantech) rakentaminen sekä kansainvälisten huippuosaajien houkuttelu ovat tärkeässä roolissa.