SDP:n Torsti: OKM aikoo leikata taas 900 miljoonaa euroa koulutuksesta ja jättää 15-vuotiaat pahimmillaan heitteille

20.9.2018

Eilen eduskunnassa oli käsittelyssä opetus- ja kulttuuriministeriön asiat. SDP:n Pilvi Torsti korostaa, että iso kuva pysyy. Hallitus esittää rajuja supistuksia koulutukseen ja tulevaisuuteen, joihin juuri nyt pitäisi yli-investoida.

-Tarvitsisimme koulutusradikaaleja ratkaisuja ja tulevaisuusinvestointeja, mutta budjetin iso kuva on tässä: nettoleikkaukset koulutukseen vuonna 2019 julkisessa taloudessa ovat noin 900 miljoonaa. Supistuksia tehdään yli miljardi, lisäyksiä noin 150 miljoonaa. Indeksijäädytykset pysyvät voimassa.

Torsti jatkaa, että erityishuoli koskee ammatillista koulutusta. Siitä ollaan jälleen säästämässä lähemmäs 200 miljoonaa.

-Kentältä ja perheiltä tuleva palaute viittaa siihen, että meillä on paljon nuoria, joiden koulunkäynti uhkaa katketa, koska opettajilla ei ole mahdollisuuksia riittävään henkilökohtaiseen huomioon.

Torsti ei voi ymmärtää, miksi hallitus ei ole edelleenkään ottanut harkintaan talouspolitiikan arviointineuvoston keskeisintä koulutuspoliittisten suositusta eli oppivelvollisuuden laajennusta toiselle asteelle.

-Nykymalli jättää 15–16-vuotiaan nuoren pahimmillaan heitteille. Tämä on vastuutonta, koska pelkän peruskoulun varassa ei työllisty, sanoo Torsti.

-Seuraavan hallituksen iso tehtävä tulee olemaan pitkäjänteisen koulutuspoliittisen linjan rakentaminen. Päätöksenteon on perustuttava mahdollisimman laajaan tutkittuun tietoon. Tarvitsemme koulutuksen, tieteen ja sivistyksen kunnianpalautuksen. Siksi Sdp jatkaa Osaamispolku2030 -valmistelua koko syksyn, Torsti päättää.