SDP:n Torsti muistuttaa koululaisryhmien maksuttomasta liikkumisesta – mahdollisuus lisätä tasa-arvoa!

Koululaisryhmät voivat Helsingin seudulla tammikuun alusta liikkua julkisilla liikennevälineillä maksutta. Matkailla voi koko Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueella klo 9-15 välisenä aikana. Muutos koskee ryhmiä. Tavoitteena on, että koulut ja opettajat voivat osallistua tapahtumiin, käydä museoissa, liikuntapaikoilla ja hyödyntää erilaisia tiloja opetuksessa mahdollisimman laajasti.

Helsinkiläinen kansanedustaja Pilvi Torsti on tyytyväinen, kun vuosia ajettu uudistus viimein toteutuu. Parhaimmillaan uudistus lisää lasten ja koulujen välistä tasa-arvoa.

– Näen tämän myös mahdollisuutena lisätä koulujen välistä yhteistyötä kaupungin sisällä. Se olisi arvokasta lasten ja nuorten tasa-arvon kannalta. Toivoisin, että jokainen helsinkiläinen koululainen kokisi koko kaupungin omakseen, Torsti toteaa.

Torsti toivoo, että myös Helsingin koulujen välille syntyisi uutta yhteistyötä.

– Rohkaisisin opettajia pohtimaan, voisiko keskusta- ja lähiökoulujen kesken olla ystävyystoimintaa? Vaikka niin, että luokka Töölöstä kävisi kerran vuodessa Vuosaaressa retkeilemässä Uutelan luontomaisemissa vuosaarelaisen koululuokan kanssa? Ja vastaavasti vuosaarelaisten kanssa tutustuttaisiin yhdessä Kiasmaan?

Tasa-arvo ja koulujen arki muuttuvat maailman muuttumisen myötä. Pilvi Torstin mukaan olisi arvokasta, että koululaiset olisivat ”kartalla” pääkaupunkiseudun erilaisista alueista ja todellisuuksista. Yksi merkittävä ero Helsingin kouluissa näkyy ulkomaalaistaustaisten lasten määrässä. Yhdellä alueella äidinkieleltään muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä on vain joka yhdeksäs oppilas, toisella alueella joka kolmas.

– Tulevaisuustaitojen kannalta monikulttuurinen ja monikielinen arki on arvokasta – se on se maailma, jossa nykykoululaiset tulevat elämänsä elämään ja työnsä tekemään, Torsti toteaa.