SDP:n Torsti: Kouluihin työrauha, tutkimukseen kunnianpalautus

27.3.2019

Kansanedustajaehdokas Pilvi Torsti vaatii osaamispolkua kohti koulutusradikaalia Suomea. Poliitikkojen on otettava vakavasti viimeaikaiset hätähuudot opettajien ja koulujen resurssipulasta.

Helsingin Sanomat on julkaissut viime päivinä useita artikkeleita opetuksesta ja koulutuksesta (mm. Pääkirjoitus 27.3.). Erityisen huolestuttavia ovat yksittäisten opettajien kirjoituksen nimimerkkien takaa. He kertovat, etteivät pysty huolehtimaan heikoimmista oppilaistaan.

Ratkaisuna opettajat esittävät esimerkiksi pienempiä oppilasmääriä, erityisopetuksen erillisiä ryhmiä, lisää opettajia ja valmiita, laadukkaita oppimateriaaleja.

Opettajien viesteistä piirtyy kaksi olennaista viestiä: he ovat sitoutuneita työhönsä ja välittävät lapsista. He haluavat kehittää edellytyksiä, jossa laadukas opetus on mahdollista. Ja he haluavat erilaisten hankkeiden ja muutoksien ja uudistuksien keskellä työrauhaa.

Nämä viestit ovat tärkeitä, kun rakennamme Osaamispolkua kohti 2030-lukua. On selvää, että koulu ja opetus elää ajassa ja muutoksia tullaan tarvitsemaan. Tavoitteena täytyy olla tasa-arvoinen koulutus, joka alkaa lähipäiväkodista ja päätyy toisen asteen suorittamiseen ja työllistymiseen tai korkeakouluopintoihin.

Korkeakouluille on taattava edellytykset ratkoa tutkitun tiedon avulla maailman viheliäisimpiä ongelmia, ja kouluttaa uusia ratkaisijasukupolvia. Helsingin yliopiston rehtori Jari Niemelä nostikin tutkimukseen pohjaavan opettajankoulutuksen yhdeksi suomalaisen koulun. Hänen mukaansa koulutukseen ja tutkimukseen panostaminen tulee nostaa seuraavan hallituksen strategiseksi painopisteeksi.

Lue Pilvi Torstin blogikirjoitus aiheesta kokonaisuudessaan täältä.