SDP:n Torsti kannustaa Grahn-Laasosta: Selvityksestä tekoihin viipymättä

SDP:n kansanedustaja Pilvi Torsti kommentoi opetusministeri Grahn-Laasosen ehdotusta perustaa työryhmä selvittämään, voisiko toisen asteen muuttaa kokonaan maksuttomaksi. Torstin mukaan tarvittavat selvitykset on jo suurelta osin tehty. Nyt tarvitaan tärkein askel eli todellinen halu viedä tärkeä uudistus maaliin.

– Laajan rintaman työ toisen asteen maksuttomuuden puolesta tuottaa tulosta. Vielä viikko sitten ministeri esitti, että nuorten syytä kääntyä sosiaalitoimiston puoleen, jos perheen rahat eivät riitä kirjoihin. Nyt hän ilmoittaa selvittävänsä asiaa. On hienoa, että ministerin ajattelu vaikuttaa muuttuvan, kommentoi Torsti opetusministerin esitystä.

– Toisen asteen maksullisuutta selvitettiin OKM:ssä edellisellä hallituskaudella. Asiaa on selvittänyt myös Vatt. Tässä asiassa suunnilleen kaikki tieto on olemassa. Jos ministeri on asiassa tosissaan, selvittäminen tarkoittaa olemassa olevien tietojen kokoamista. Siihen ei pitäisi mennä viikkoa pidempään.

Torsti näkee, että tulevaisuuden maailmassa Suomeen tarvitaan maailmalla tavallinen 12-vuotinen peruskoulutus, joka nivoo peruskoulun ja toisen asteen saumattomaksi kokonaisuudeksi ja tuo joustavuutta nuorten valinnoille.

– Nyt annamme 15-vuotiaalle nuorelle mahdollisuuden valita itsensä ulos. Se on kerta kaikkiaan väärin. Pelkän peruskoulun varassa on nykymaailmassa lähes mahdotonta työllistyä, sanoo Torsti ja jatkaa:

– Asiantuntijat ja puolueet yksi toisensa jälkeen ovat tulleet SDP:n linjoille kannattaessaan oppivelvollisuuden laajentamista toiselle asteelle. Toisen asteen maksuttomuus on ensimmäisen askel oikeaan suuntaan. Perusteltu huoli kuitenkin on, ettei kokoomuksessa ole todellisia haluja viedä asiaa toteutukseen. Hallituksen track record ei koulutuksen ja sivistyksen puolustamisen osalta ole vahva.

– Sivistysvaliokunnassa on aikaa käsitellä asiaa tänä keväänä, joten tämä asia on nyt ministeristä kiinni, päättää Torsti.