Torsti haastaa Grahn-Laasosta: Oma pesä kuntoon ja roimasti lisää vaikuttavuutta maailmalla

Pilvi Torsti

SDP:n kansanedustaja, valtiotieteen tohtori Pilvi Torsti haastaa Suomea kunnianhimoon maailmalla, kun puhutaan koulutuksesta.

– Kaikki, mitä Suomena koulussa ja koulutuksessa teemme, uutisoidaan maailmalla.

Parikymmentä vuotta koulutuksen alalla toiminut Torsti korostaa, että Suomi tunnetaan koulutusmaana ja tarinamme on innostava. Sodan runteleman köyhän maan päätös satsata tasa-arvoiseen koulutukseen ja sen yhteys talouskasvuun on tarina, joka puhuttelee.

Torstin mukaan Suomen pitää myös olla jatkuvasti aloitteellinen niin EU-tasolla kuin esimerkiksi kansainvälisesti käytettyjen mittarien sisältöjen suhteen.

– Esimerkiksi OECD mittaa monia asioita, joita Suomessa ei ole koskaan pidetty oppimisen ja kansalaiseksi kasvamisen näkökulmasta kovin keskeisinä. Toisaalta ei yleensä mitata asioita, joita pidämme tärkeinä kuten lapsilähtöisyyttä tai empatiaa. Pitää siis vaikuttaa myös mittareihin!

Kiinnostusta koulutuksen kehittämiseen maailmalla siivittää työn murros ja digitalisaation vaikutus. Torsti korostaa, kuinka tulevaisuuden työhön liittyvät analyysit ovat keskenään ristiriitaisia. Kukaan ei oikeasti tiedä, millainen maailma on kymmenen tai 50 vuoden kuluttua.

Mutta yhteistä kaikille ristiriitaisillekin analyyseille on koulutuksen ja osaamisen korostaminen.

– Siksi laaja ja kunnianhimoinen yhtä aikaa lokaali ja globaali koulutuksen ja oppimisen kehitysnäkemys on juuri nyt ajankohtainen. Kaikki ainekset, mitä Suomella on tarjota varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen kiinnostavat maailmalla.

Kotipesä kuntoon!

Torsti kommentoi kansainvälistä vaikuttamista blogissaan tänään opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen avauksen myötä. Ministeri on esittänyt, että ensi elokuusta eteenpäin suomalaista korkeakoulutusta viedään maailmalla eteenpäin Team Finland –verkostoon nimettävien lähettiläiden avulla.

– Jotta voimme toimia maailmalla, kotipesän on oltava kunnossa. Siksi meillä on koulutuksessa juuri nyt kaksoishaaste. Kansallisesti on toimittava niiden asioiden puolesta, joissa on puutteita ja maailmalla nostettava oman vaikuttamisen kunnianhimon tasoa roimasti.

Torstin mukaan Suomessa esimerkiksi koulutuksen tasa-arvo tarvitsee uusia tekoja etenkin kaupungeissa ja syrjäseuduilla ja ammatilliseen koulutukseen tarvitaan kunnon arvio opetuksen riittävyydestä. Tiede- ja korkeakoulutus kaipaavat vankan ja vakaan kehitysnäkymän Suomessa ja EU-tasolla, jotta Suomi näyttäytyy kiinnostavana maana opiskella ja tutkia.

Kolme ehdotusta toteutettavaksi heti

Torsti on koonnut listan asioita, joita Finnish education –vaikuttavuuden lisäämiseksi kannattaisi viipymättä tehdä. Kolme kärjen voi toteuttaa saman tien.

1. Finnish education –vaikuttavuusvisio. Suomalaisen koulutuksen vaikuttavuus kasvaa nopeasti, kun kaikilla toimijoilla on yhteinen visio ja tavoitteet, joita vuosittain arvioidaan. Tavoitteena pitää olla suomalaisten koulutusarvojen vahvistuminen globaalisti.
  2. Finnish Education Ambassadors –verkosto, jossa on mukana suomalaisen koulutuksen piirissä toimivia tutkijoita, päättäjiä, asiantuntijoita ja virkakuntaa, jotka työskentelevät Suomen mandaatilla esimerkiksi EU:ssa, YK:ssa ja maailmanpankissa. Verkostoa voisi koordinoida opetushallitus ja se voitaisiin kytkeä suoraan Finnish education –vaikuttavuusvision edistämiseen.
  3. Vuosittainen kansainvälinen merkkitapahtuma Suomeen, jossa jatkossa myönnetään Nobeleihin verrattavia koulutustunnuksia.

Lisäksi Torsti kutsuisi jatkuvasti suomalaisen koulutuksen pohjalta maailmaa muuttaneita ihmisiä vieraaksi korostamaan, mikä merkitys suomalaisten opettajien ja koulutuksen työllä maailmassa on.

– Esimerkiksi intialainen Vishal Talreja vaikuttaa nykyään miljoonien slummilasten ja heidän opettajiensa elämään Intiassa Dream a dream -järjestössä. Lähtölaukauksena maailmalla mainetta niittävälle empatia-pedagogiiikka-työlle toimi Suomi ja Oulu 2000-luvun alussa.

Lisää aiheesta blogissa www.pilvitorsti.fi.