SDP:n Tarja Filatov: Lisäbudjetti tukee kuntia taistelussa koronaa vastaan

Tarja Filatov: Lisäbudjetti auttaa kuntia tässä ja nyt ja linjaa lisätuesta.

– Kolmiportainen tukimalli on viisas, koska emme vielä tiedä koronan kaikkia vaikutuksia kuntien talouteen. Kuntatalous on ihmisten arjen kannalta tärkeä, koska kunnissa järjestetään ihmisten elintärkeät peruspalvelut, kansanedustaja, kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja Tarja Filatov (sd.) sanoo.

Koronaepidemian rajoitustoimet ovat iskeneet kovaa kuntien talouteen. Verotulot vähenevät ja terveysmenot kasvavat. Tämän hetkinen arvio on, että lisälasku on 1,5 miljardia euroa.

– Hallitus on aivan oikein valmistellut yhteistyössä kuntien kanssa laajan ja pitkäaikaisen tukipaketin, jotta kunnille luodaan siltaa vaikeiden aikojen yli, Filatov linjaa.

Ensimmäisessä vaiheessa hallitus kompensoi veronmaksujen lykkäyksistä kunnille tänä vuonna arvioidut veromenetykset. Kyse on yli puolen miljardin summasta. Tämä raha on varattu vuoden toiseen lisätalousarvioon.

Toisessa vaiheessa eli toukokuussa annetaan kolmas lisätalousarvio ja siinä suunnataan tukea sairaanhoitopiireille koronakriisin aiheuttamiin lisäkustannuksiin. Tämä tuki on välttämätön, jotta terveydenhuoltomme toimii. Lisäksi korotetaan kuntien yhteisöveron jako-osuutta, peruspalvelujen valtionosuutta sekä harkinnanvaraista valtionosuutta määräaikaisesti. Yhdessä nämä toimet merkitsevät yli miljardin tukipakettia kuntataloudelle.

Kesän budjettiriihessä palataan kuntien tilanteeseen. Silloin nähdään paremmin, miten toimet ovat vaikuttaneet ja millaisia lisätoimia tarvitaan.

– Kunnat tuottavat leijonan osan hyvinvointivaltiomme palveluista. Ne ovat keskeisessä asemassa myös taistelussa epidemian vaikutuksia vastaan. Tästä syystä onkin ensiarvoisen tärkeää, että voimme tukea kuntien nyt kun tilanne on akuutti, jotta voimme turvata hyvinvointivaltiomme keskeiset palvelut myös jatkossa, Filatov päättää.