SDP:n Tainio: Rokotteet säästävät ihmishenkiä, pelottelu ja huhut eivät

Kansanedustaja ja lääkäri Hanna Tainio (sd.) kritisoi blogissaan julkisuudessa levitettyjä huhuja rokotteiden vaarallisuudesta. Tainion mukaan moni ihminen jättää itsensä tai lapsensa rokottamatta edesvastuuttomien huhujen takia. Tainio painottaa, että Suomi on rokotusosaamisessa maailman huippua ja rokotteilla säästetään ihmishenkiä.

Tainio mainitsee esimerkkinä lohjalaisen koulun, jossa oli tammikuussa tuhkarokkoa ja vaaravyöhykkeessä muutama kymmenen rokottamatonta lasta. Tuhkarokkorokote kuuluu suomalaiseen rokoteohjelmaan. Viime vuonna kansalliseen rokoteohjelmaan otettiin nuorten tyttöjen HPV-rokote, joka suojaa kohdunkaulansyövältä.

– Julkisuudessa levitettiin edesvastuuttomia huhuja rokotteen vaarallisuudesta ja sen vuoksi moni jätti tärkeän rokotuksen ottamatta tai vanhemmat päättivät niin tyttärensä puolesta. Tällainen toiminta on täysin vastuutonta. HPV-rokote estää kuolemia, Tainio huomauttaa.

Tainio huomauttaa, että suomalainen rokotusosaaminen on maailman huippua ja sen ansiosta Suomessa on saatu monta vakavaa lastentautia katoamaan kokonaan. Tainio kysyy blogissaan huhujen levittäjiltä ja niiltä, jotka eivät rokotteita ole ottaneet, haluaisiko joku isorokon tai polion takaisin.

– Suomalainen maksuton rokoteohjelma on meille vähintäänkin lottovoitto. Sivuvaikutuksia ei pidä koskaan vähätellä, mutta ikävistä sattumista – kuten narkolepsiatapauksista – huolimatta on syytä muistaa, että rokotuksilla säästetään lukuisia ihmishenkiä, Tainio sanoo.

– Iltapäivälehtien lööppien lietsoma kuolemanpelko ei ole perusteltua, mutta influenssaan pitää suhtautua vakavasti. Viisainta on noudattaa asiantuntijoiden neuvoja rokotusten suhteen.  Paniikkiin ei ole aihetta.