SDP:n Taimela: Taksien markkinamalli johti kaaokseen

6.3.2019

SDP:n kansanedustaja Katja Taimela arvostelee voimakkaasti ministeri Anne Bernerin (kesk.) ajamaa taksiuudistusta.

– Jo tässä vaiheessa näyttää vahvasti siltä, että Sipilän hallituksen taksiuudistus ei tule täyttämään sille asetettuja tavoitteita. Samalla uudistuksen uhkakuvat näyttävät toteutuvan ennakoidusti. Palaute on ollut murskaavaa: tilattua taksia ei näy eikä kuulu, hinnat ovat nousseet ja taksista riippuvaiset erityisryhmät kuten liikuntavammaiset, näkö -ja kuulovammaiset kokevat turvattomuutta. Tärkeitä lääkäriaikoja on mennyt sivu suun.

Kelan kilpailuttamien kyytien ongelmat ovat olleet keskustelussa loppukesästä lähtien ja Kela on joutunut käyttämään uhkasakkoa sekä uudelleenkilpailuttamista tilanteen saamiseksi hyväksyttävälle tasolle.

– Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi eilen tutkivansa ovatko Kelan kilpailutuksen voittaneet välityskeskukset jakaneet tilauksia takseille tasapuolisesti. Tästäkin asiasta on tullut palautetta runsaasti yrittäjiltä, Taimela kertoo.

– Ministeri Berner on toistuvasti todennut, ettei liikennepalvelulain uudistuksessa säädetty mitään Kela-kyydeistä ja kilpailutus on Kelan vastuulla. Lain tuoma uudistus kuitenkin sekoitti yhdessä yössä markkinat, joita Kela kilpailuttaa.

Ministeri Berner ilmoitti eilen tiedotteella, että jos viraston epäilemä välityskeskusten harjoittama taksiyritysten syrjintä ja epätasapuolinen kohtelu pitää paikkansa, on vakavasti pohdittava pitääkö taksivälityskeskukset ottaa tiukemman sääntelyn piiriin.

– Normienpurusta ja markkinoiden vapauttamisesta alkanut uudistus näyttää päätyvän lisäämään normeja entisestään, jotta kilpailun tasapuolisuus voidaan varmistaa. On mielenkiintoista kuulla, että ongelmat ovat saaneet ministeri Bernerinkin loputtomalta tuntuvan markkinauskon horjumaan, Taimela toteaa.

– Ongelmat olivat nähtävissä jo taksien markkinamallista säädettäessä. Vaihtoehtoja lakiuudistuksen kertarysäykselle oli, uudistuksen olisi voinut tehdä vaiheittain ja hallitusti. Se kuitenkin vietiin väkisin läpi hallituspuolueiden toimesta. Nyt ministeri sysää kaaoksen muiden syliin. Paluuta vanhaan ei enää ole, joten ensi vaalikaudella meidän on etsittävä keinot vahinkojen minimointiin.

Jaa sosiaalisessa mediassa