SDP:n Taimela KD:n Essayahille: Perheiden tukeminen ei saa heikentää sukupuolten tasa-arvoa

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah painotti voimakkaasti kotihoidontuen merkitystä perheiden tukemisessa Ylen kuntavaalitentissä keskiviikkona. SDP:n kansanedustaja Katja Taimela pitää perheiden tukemista tärkeänä, mutta huomauttaa, että kotihoidontuessa on paljon kehitettävää.

– Perheillä pitää olla käytössään tarvittava tuki ja apu arjesta selviytyäkseen. Kattavat ja laadukkaat peruspalvelut ovat perheille valtavan tärkeitä. Lapsiystävällinen kunta tarjoaa palveluita joustavasti perheiden tarpeisiin. Jokaiselle voi tulla vastaan hetkiä, jolloin avulle on tarvetta. Silloin avun on oltava helposti saatavilla ilman huolta leimautumisesta.

– Usein mainitaan, että kotihoidontuki on kunnille halvempi tukimuoto, kuin julkisen päivähoidon järjestäminen. Tässä unohtuvat kuitenkin vuosi toisensa jälkeen saamatta jäävät verotulot sekä kotihoidontuen heikentävä vaikutus erityisesti naisten työurille, sukupuolten palkkaerolle ja naisten eläkekertymälle.

– Tuen käyttö jakautuu hyvin epätasa-arvoisesti sukupuolten välillä ja pisimpään sitä käyttävät naiset, joiden työmarkkina-asema on heikko. Ei voi olla tarkoituksenmukaista, että todellisuudessa työttömänä oleva äiti hoitaa lasta kotona pientä korvausta vastaan työttömyysetuuden sijasta.

– Tätä kautta myös pitkät hoitovapaat muodostuvat ongelmaksi. Jos olet ollut kolme vuotta tai yli perhevapaalla ja palaat työelämään, sinulla on 18 prosenttiyksikköä pienempi palkka kuin kollegalla, joka on pysynyt vastaavan ajan työelämässä. Vaikutukset näkyvät tätä kautta myös tulevassa eläkkeessä, Taimela huomauttaa.

– Lisäksi tiedetään, että pitkän kotihoidontuen jälkeen on vaikea työllistyä, mikäli työpaikkaa ei ole odottamassa. Siksi on tärkeä kehittää keinoja, joilla kotihoidon aikana voi osallistua työelämään halutessaan – tekemässä esimerkiksi sijaisuuksia. Näin ammattitaito pysyy yllä ja työllistyminen kotihoidontuen päätyttyä helpottuu.

– SDP ei ole poistamassa kotihoidontukea, vaan meidän mielestämme sitä tulee kehittää osana parhaillaan käsittelyssä olevaa perhevapaauudistusta. Yksi vaihtoehto olisi porrastaa kotihoidontukea lapsen iän mukaan, jotta voitaisiin nopeuttaa työllistymistä tai työhön palaamista. Meidän on tuettava perheitä, mutta samalla meidän on kyettävä huolehtimaan myös sukupuolten välisestä tasa-arvosta työmarkkinoilla.